- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tiende Bind /
371

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Iagttagelser og Overvejelser - VI. Eliten. Aandsaristokratiet i Polen og i Rusland. Det russiskes Grundinteresse moderne. Berøring med de officielle Krese. Ustadighed og Uberegnelighed. Familiedramer. Russiske Aristokrat-Typer. To Strømninger i russisk Aandsliv; Europæere og Slavofiler. Det russiske Tvangsvalg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Indtryk fra Rusland
371

om den hellige Treenighed; Opførelsen af Lessings
Emilia Galotti,

Goethes Egmont, Schillers Flesco var forbudt, mens
Rossinis Wilhelm Tell kun turde opføres med Teksten
og Titlen Karl den Dristige.

Og fremtræder nu forskelligartede gammelrussiske
Typer skarpt i disse Czarer Ivan III og Ivan IV,
Peter og Nikolaj, saa aabenbarer den moderne
russiske Civiiisationstype sig ikke mindre klart
og ejendommeligt I Alexander I’s Personlighed
med dens Blanding af Handlekraft og kvindelig
Modtagelighed - af vidtgaaende Frisind., Omsorg for
alle Undertrykte, Kærlighed til Befriertitlen paa
den ene Side og Sløvhed, Fru de Krudeners Lønlære,
Hang til vidtsvævende Indbildninger eller Utopier
som den hellige Alliance paa den anden.

Man gjenfinder i vore Dage dette Væsen hos saa mangen
ung fornem Russer, der rejser til Berlin for at opsøge
og lidenskabeligt knytte sig til Eugen Diihring- eller
Eduard von Hart-mann, kalder sig Positivist eller
Pessimist og forsaavidt betragter sig som staaende paa
Højden af det moderne Fremskridt -. men hjemvendt med
rivende Hast udvikler sig til russisk Højkonservativ,
begejstres for Enevældens Kald, for Slavedømmets
Almagt og den græske rettroende Kirkes Hæder. En af
disse yngre Mænd, Fyrst Zertelev, et godt Menneske
og mindre’ god Poet, en Filosof, der aarligt plejer
idetmindste én Gang at sidde ved Eduard von Hartmanns
Fødder, forsøgte umiddelbart efter Katkofs Død at
overtage hans Tidsskrift i Moskva efter ham og føre
det videre i hans Aand. Det skortede ham til Løsningen
af denne Opgave ikke paa god Vilje, kun paa Kraft.

Mest betegnende for Rusland og dog ganske
overensstemmende med Forholdene andensteds er
imidlertid Aandernes Spaltning i den vesteuropæiske og
slavofile Gruppe. Mærkværdigt og i høj Grad russisk er
det, at Slavofilernes urnationale Parti ikke mindre
end det vesteuropæiske skylder Studiet af udenlandsk
Filosofi og Poesi sin Oprindelse. Ganske som Ruslands
store Revolutionære er de udgaaede fra den Bevægelse,
der fra Tredivernes Begyndelse bemægtigede sig
Universitetet i Moskva. Enkelte Professorer,
som havde studeret i Frankrig og Tyskland, vakte
dengang de unge Studerendes Opmærksomhed for fransk
Socialisme og tysk Filosofi. I al Hemmelighed og i
forbudne Bøger tilegnede de unge Mænd sig gruppevis
dels Saint-Simons og Fouriers Tanker, dels Schellings
og Hegels Verdensanskuelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:17:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/10/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free