- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tiende Bind /
414

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Iagttagelser og Overvejelser - IX. Kunsten. Russisk Ejendommelighed og Tilegnelsesevne i Arkitektur og bildende Kunst. Bygningskunstens og den religiøse Billedkunsts Historie. Malerkunstens Udvikling fra Katharina til vore Dage; Brylof, Ivánof, Kramskoj og Rjepin. Skulpturen, Antokolski. Kunstindustrien. Slægtskab mellem Kunstens og Literaturens Udviklingsgang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

414 Indtryk fra
Rusland

helt udfoldet. Forsaavidt den nu følgende
Fremmed-Indvandring ikke stillede sig i dens Tjeneste,
har den kun formaaet at sinke og stanse Udviklingen,
indtil Folkeaanden i det 19. Aarhundrede paa det
kunstneriske som paa andre Omraader tog et nyt
Opsving.

Først det forgangne Aarhundrede har bragt Rusland, en
Malerkunst. Katharina samlede Billederne i Eremitagen
og grundede Kunstakademiet for at skaffe sit Rige
Malere, som andre Stater havde dem. Men hvad de malte,
fik de aldrig solgt. Den rige Russer købte paa hendes
Tid kun fremmede Billeder, og for ikke at gaa til
Grunde begyndte da de indfødte Kunstnere efter bedste
Evne at efterligne den udenlandske Malerkunst. Der
opstod saaledes flere Slægtled af Akademikere,
Efterlignere af David, som malte Spartanere og Romere
med nøgne Ben og flagrende Kapper.

Den nationale-Vækkelse 1812, der hurtigt sporedes i
Literaturen, paavirkede næsten ikke Kunsten. Nikolaj
fik sig to Hof-malere Brylof og Kotzebue, af hvilke
den første er bleven bekendt ved et koldt akademisk
Maleri Pompejis sidste Dag, den anden ved sine
Slagbilleder, forestillende Suvårovs og Kutusovs
Sejre, der nøjagtigt ligner alle slige gammeldags
Sejre. En enkelt Maler rager i Vejret i Datiden,
den nu saa berømte Ivanof, Ophavsmanden til et eneste
Maleri, der endda aldrig blev færdigt.

Det var Gogol, med hvem Ivanof havde sluttet Venskab,
som gav ham Ideen til dette Billede af den hellige
Historie, der skulde blive et Vidunder, og som,
da han aldrig blev fornøjet med Udførelsen, fik
Maleren til stedse at begynde paany. Tyve Aar i
Træk syslede Inånof med dette Værk: Kristi Komme:
Ved Jordans Bredder staar en Skare Mænd omkring
Johannes den Døber. Alles Blikke er rettede mod et
Punkt langt borte, som Johannes med en Haandbevægelse
angiver. Didhenne over Højene viser Jesus sig, en
sørgmodig Mand, der nærmer sig Skaren, strejfende
Jorden med Guddomsfjed. Han synes et halvt forklaret
Væsen.

Karakteristiken i disse Hoveder er gennemført med
haardnakket Lidenskab. Derimod er Farven svag. I
Tretiakofs Galleri i Moskva, denne Guldgrube for
Studiet af russisk Kunst, kan man følge hele Rækken af
de Forsøg, gennem hvilke Maleriet naaede sin endelige
Skikkelse.

Ivånofs geniale og utrættede Søgen er den eneste
store Indsigelse mod den akademiske Kunst under
Nikolaj. Kejseren,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:17:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/10/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free