- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ellevte Bind /
140

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Europa og Asien - Italien - Michelangelos Forbilleder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140 Michelangelos
Forbilleder

Jeg havde personligt vel i ti Aar kendt baade denne
Statue og Donatello’s St. Georg, før jeg i 1877
blev opmærksom paa det særegne Forhold, hvori denne
sidste Statue staar til Michelangelos. Baade Hovedets
Udtryk og Holdningens truende Ro stammer fra det
evige Kunstværk i Nichen paa Or San Michele. Man
kan uden Overdrivelse sige, at Michelangelo har
indsuget Donatello’s Alvor og Tragik i sig og snarere
udviklet den videre, til den blev hans egen, end
han bar bygget sine Billedværkers tragiske Alvor
op paa bar Grund. David nærmest i Holdning staar
den af Bode i 1896 til Berlin indkøbte Statuette
af Apollo; kun at den helt er Frontfigur og alle
Fornier udfoldede reliefagtigt. Meget i den tyder paa
Michelangelo som Ophavsmand; kun er der lidt Sødligt
i Ansigtsudtrykket, som vækker Tvivl. Donatello’s
Gravmæle over Kardinal Brancacci i Kirken San Angelo
a Nilo i Neapel er som et Arbejde af en Michelangelo
avant la lettre, simplere, uskyldigere end noget,
den rette Michelangelo har gjort, men med hele hans
Aandsindhold sammenrullet som i et Svøb. Og det er
ikke blot i de ubestemtere, almindelige Træk, at
Donatello’s Herredømme over Michelangelos Sind røber
sig, men forunderligt nok ganske punktuelt og det
endnu i den yngre Kunstners 40. Aar. Da frembringer
han sin Moses. Men sammenligner man denne beundrede
Skikkelse fra 1514 med det Mesterværk, som Donatello
lige hundrede Aar forinden skabte, ikke tredive
Aar gammel, Statuen af Johannes Evangelisten i
Florens’ Katedralkirke, saa vil man se, at dette Værk
staar Moses endnu langt nærmere end St. Georg staar
David. Den siddende Stilling, venstre Arms Holdning,
Blikket, det lange Skæg - i alt dette er Moses ligesom
anlagt. Kun Lidenskaben er kommen til, har forstærket,
udpræget, bevæget, overdrevet Alt, saa Horn staar
ud fra Panden, Skæggets Bølger ruller nedad, Panden
rynkes og udsender Lyn; man føler, at Skikkelsen, der
endnu sidder, et Øjeblik efter vil rejse sig og gaa.

Næst Donatello’s Indflydelse har selvfølgelig
Paavirkning fra Antiken været den mægtigste paa
Michelangelo som ung. Bekendt er det jo, at han et Par
og tyve Aar gammel efter antike Forbilleder udførte en
sovende Cupido, som blev nedgravet i Jorden og solgt i
Rom som et lige udgravet Oldtids-Kunstværk. Et stærkt
Indtryk har de kolossale Statuer af Hestetæmmerne
gjort paa ham; et endnu stærkere vistnok den berømte
Herkules-Torso, han endnu befølte som gammel og
blind. Dog et af de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:18:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/11/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free