- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ellevte Bind /
156

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Europa og Asien - Frankrig - I. Indtryk fra Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156 Indtryk
fra Paris

Slægt med disse Forfattere. Herhen hører ogsaa en
Maler som Gustave Moreau, hos hvem alt foregaar gemt
for den ydre Verden i Sjælens stille Dyb. Han har malt
Galatea, der fin og ung hviler nøgen mellem skønne
Søplanter i en Grotte, medens en uhyre Polyfem med
dybt Tungsind beskuer den spæde og luftige Skikkelse,
der staar dobbelt lys og let mod hans Kykloplegemes
Jætteformer.

Huysrnans, den bitre Særling i Literaturen, har
ved sin Lidenskab for at gengive den virkeligste
Virkelighed i dens aldrig ellers omtalte Plathed med
et Had til alt dette Stygge, der formeligt føles
dirrende, saa stumt det end er, Berøringspunkter
med Maleren Degas, som næsten synes at afsky de
smaa Kvindemennesker, hvis nøgne Former og stygge
Bevægelser han maler med en sanddru Kunst. Dog der er
andre Partier i Huysmans’ Værker, som nærmer ham til
de store moderne Fantaster i Malerkunsten. Drømmene
i hans Roman En rade*er storstilet fantastiske som
Odillon Redon’s Stentryk. Redon minder den, der forud
kender Max Klinger, ikke lidet om ham; han er maaske
fra først af friskere end Klinger, men staar rigtignok
ogsaa ganske anderledes end den unge tyske Mester i
Fare for at fortabe sig i Rebus-Billedkunsten. Jeg har
af ham set et Kvindehoved i en Glorie, en Martyrinde -
Smerten kunde Maleriet hedde - uforglemmeligt i sit
Udtryk af højtidelig, haabløs Sorg og den stolteste
Ynde. Et andet Billede hedder Falden Storhed. Det
forestiller et mægtigt Mandshoved med rene Træk og
lukkede Øjne under hvælvede Laag, der modstandsløst
lader sig synke i Havet. Det er ingen Tilfældighed, at
Redon neppe i Frankrig har andre afgjorte Tilhængere
end Huysmans og de faa af Ungdommen, der følger ham.

I ren Almindelighed kan det vistnok siges, at
Malerkunsten, der i det 19. Aarhundrede i Frankrig
paa saa mange Punkter lader sig jævnføre med
Literaturen, har paavirket Poesi og Prosa i højere
Grad end det Omvendte har været Tilfældet. Paa
Romantismens Tid forsøgte de fleste af Digterne
sig som Malere eller Tegnere (Hugo, Mérimée og
Gautier er Eksempler). Senere har Brødrene Goncourt
dyrket Akvarel og Raderekunst. En Indflydelse, øvet
umiddelbart af Poesien paa Malerkunsten saaledes som
i Ary Scheffers og Delacroix’s Dage lader sig neppe
mere spore; men modsat kan det siges, at medens den
aller nyeste franske Poesi undertiden staar i Fare
for at gaa op i Ordmusik, er en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:18:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/11/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free