- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ellevte Bind /
199

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Europa og Asien - Belgien - I. Rubens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rubens
199

største Aander. Det forekommer mig, at der altid er
noget Febrilsk ved Nydelsen af de store Kunstneres
Værker paa en Rejse. Man føler straks, at hvor længe
man end bliver, opholder man sig dog altfor kort;
man aner forud Smerten ved at skulle skilles fra
disse Billeder, og Tanken om Adskillelsen forøger
Tilegnelsens Inderlighed og Iver. Sæt, at Beethoven og
Shakespeare var nagelfaste etsteds paa Jorden! Enhver
Elsker af Musik og Poesi takker Himmelen for, at det
ikke er saa. Men er det da ikke en smertelig Tanke,
at Tizian og Leonardo, at Rubens og Rernbrandt er
nagelfaste, og dobbelt smertelig for den Danske,
der bittert har følt sit Lands kummerlige Armod
paa udmærkede Malerier? Hvilke Konger dog vore
Oldenborgere har været! Hvad har de i 300 Aar brugt
Landets Marv og Formue til, er der en af dem undtagen
Christian IV, der har efterladt sig Spor af en ædel
Forkærlighed? Er der En af dem, der, naar han var
svag som Regent, for i noget Maal at bøde paa denne
Svaghed, har havt en ærefuld Lidenskab for Kunsten
eller blot en nogenlunde udviklet Forstand paa dens
Betydning. Der var Tider, da man fik en Rubens for
ikke 1000 Rigsdaler, men Pengene havde da bedre
Bestemmelse, de spistes op af krybende Tyskere,
de brændte op med Christiansborg eller begravedes i
Hirschholm,- og de stikker endnu i Marmorkirken.

Disse var omtrent mine Tanker en af de første Dage,
da jeg saa mig om i Dresdens Galleri. Jeg stansede
ved to mærkelige Landskaber, det ene af Rubens,
det andet af Rernbrandt. Slige Landskaber af store
Figurmalere er dyrebare som det lyriske Kraftuddrag
af deres Kunst, som Motto til deres samlede Værker,
ja vilde man prøve, om man kendte en stor Figurmaler,
kunde man forsøge at komponere hans «Landskab*
i sit Hoved. Det Eneste, hvori disse to Stykker
ligner hinanden, er Storheds-trangen, Lysten til paa
Lærredet at fastholde et Fladerum af en Snes Miles
Omfang, men over Rembrandts ruger Mørke og Melankoli,
drivende Skyer krymper sig, slukkende Dagslyset i
deres Taager, hos Rubens er der vid, fri Himmel,
vild Kraft i den stærke Klippegrund, Fart i Vandet
og Dagklarhed i Tonen. Dette Billede udtrykker den
kraftige, alvorsfulde Side af hans Kunst, medens et
Landskab med en straalende Regnbue, Hjorder af broget
Kvæg og Høstens Farvepragt (i Pinakoteket i Munchen)
ved sin tunge Frugtbarhed svarer til hans Skikkelsers
lyse og yppige Livsglæde. Hvor uhyre en Kløft mellem
et saadant Land-

G. Brandes: Samlede Skrifter. XI.
14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:18:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/11/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free