- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tolvte Bind /
106

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tanker om Liv og Kunst - Læren om det Komiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106 Læren om det
Komiske

ligheden, dette paa Muligheden; det Komiske er en
Bevidstheds-eller Tanke-Modsigelse, det Tragiske en
Virkeligheds-Modsigelse.*) Hvis vi overfor Modsigelsen
tænker paa de virkelige Forhold, (f. Eks. paa den
Græmmelse, den drukne Mand ved sit Fylderi bringer
over sin Familie) da bliver vi alvorlige, idet
vi enten formedelst Sagens Betydning ser bort fra
dens logiske Væsen, eller selv om Sagen er uvigtig,
agter paa, at den er virkelig. Tænker vi derimod blot
paa Sagens logiske Væsen, da ler vi (Indtrykket af
en Uskyldigs Henrettelse vilde være gribende, men i
Wessels: Smeden og Bageren er hele Eftertrykket lagt
paa den logiske Modsigelse, at den, som henrettes,
Ingenting har forbrudt, og vi ler). Eksistens i
Ordets strenge Forstand gives der slet ikke for den
komiske Betragtning: den gør dette Begreb til ét med:
Krav paa at være normal. Derfor er det tragiske Er =
kan ikke ændres, det komiske Er = vil være normal,
idet det Normale tages i videre Forstand som det,
vi med Rette venter. Det Komiske er et: hæc ita esse,
medens det Tragiske er et: quod hæc ita sunt. Derfor
bliver Alt mere komisk, naar det blot skrømtes eller
efterlignes, selv om dette sker uden al Karikeren;
derfor er Illusionen saa langt mere nødvendig ved
Beskuelsen af det tragiske end af det komiske Drama,
og deri ligger den oftere omtalte «større Trang
til det Historiske*, som Tragedien har forud for
Komedien, men hvortil for Resten svarer den Trang
til Virkelighed, der gør Lystspillet satirisk. Som
et oplysende Eksempel kan anføres denne Sætning
af Stadier paa Livets Vej: «Det Tragiske er, at to
Elskende ikke forstaar hinanden; det Komiske er, at
to, der ikke forstaar hinanden, elsker hinanden.* Det
Komiske er det tilsyneladende Umulige som faktisk. Jeg
siger «det tilsyneladende Umulige* - ikke fordi det
kunde synes saa efter en overfladisk Forestilling
(som naar det hos Heiberg hedder, at en Genius til
Ideens Triumf har gjort det Umulige), men for at
betegne det overvættes Urimelige deri.

*) Naar det siges, at det Komiske er den logiske
Modsigelse, da maa dette ikke forstaas saaledes,
som var alt Ulogisk komisk. Der angives dermed kun,
hvad sagligt ligger til Grund; men det Komiske er
ikke i det Saglige alene; det er den Magt, ved hvilken
Tilskueren fra Fornemmelsen af den saglige Modsigelse
udenfor sig umiddelbart rives over i Fornemmelsen af
den indre Frihed.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/12/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free