- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tolvte Bind /
124

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tanker om Liv og Kunst - Læren om det Komiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124 Læren om det
Komiske

over os ved den Fornuft, som stikker deri, ligesom
det Slettes Magt er den Kraft, del har suget af det
Gode. Tager vi til Eks. den komiske Taabelighed,
da beror Latteren over den - som taabeligt Udsagn,
naragtigt Forehavende, tosset, molboagtig Handling
osv. - paa den pludseligt iagttagne Uoverensstemmelse
mellem et Begreb og den Genstand, der er bleven
opfattet under det, i Almindelighed derpaa, at Ting,
der er grundforskellige, i Kraft af ét Begreb,
hvorunder de kun i én Henseende med Rette kan
henføres, er blevne opfattede eller behandlede aldeles
ens? indtil deres Forskellighed pludseligt fremtræder
til Overraskelse for den Paagældende og til Fornøjelse
for Tilskueren. Her er nu den latterlige Person
altid gaaet ud fra en eller anden rigtig, ogsaa Sagen
vedkommende, Almensætning, hvorfra Sagen imidlertid
netop i dette særegne Tilfælde gør en Undtagelse.

Eksempier: Chr. Richardts romerske Æsel, der gaar ud
fra den rigtige Betragtning, at naar man staar paa
en rullende Kugle, behøver man kun at marschere paa
Stedet for at skifte Plads, og som anvender dette,
paa Jordkloden. Strudsen, der efter Sagnet lukker
Øjnene for at undgaa sine Forfølgere, ligesom
i Kraft af den i og for sig fornuftige Tanke,
at naar jeg ikke kan se Forfølgeren, kan han i
Reglen heller ikke se mig. Sancho Pansa, naar han
beder Don Quijote at skrive hans Ærinde to Gange
i samme Tegnebog, til Betryggelse i det Tilfælde,
at han skulde tabe Bogen. Den ledende Tanke er her,
at to Budskaber tabes mindre let end et. Wessels Jyde
(i Posthuset) gaar ud fra den bogstavelige Sandhed,
at Forældrene kun har bedet ham om at sende et Brev
til Hjemmet og slutter, at han altsaa godt kan sende
et fra en Anden, da et Brev er et Brev. Sganarel med
sit «Jeg er ikke Sganareb gaar ud fra den rigtige
Betragtning, at det Dummeste vilde være at sige:
«Jeg er Sganareb, men ser ikke, at det Andet er
paa lidt nær ligesaa dumt. Fremdeles: Karlen, der
smører den slidte Kuffert med Makassaroljen, fordi
han véd, at den fremmer Haarvækst, hvor Haarene er
faldne af. Hertz’s Bondekarl, der til Spørgsmaalet,
hvorfor han ikke slyngede Rebet om Halsen men under
Armene, giver Svaret: «Saa kunde jeg jo ikke faa mit
Vær*. Thi det Uhensigtsmæssige heri er indlysende; men
naar man vil hænge sig, plejer dette Uhensigtsmæssige
ellers netop at være Hensigten. Videre: den Holbergske
Læges Ord om den døde Patient «Feberen forlod ham»;
dette var i Almindelighed det Resultat, der burde
tilstræbes, men i dette Tilfælde købes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/12/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free