- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tolvte Bind /
210

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Politik og Nationalitet - Danskheden i Sønderjylland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

210 Danskheden I
Sønderjylland

har i Alvor, Kraft og Klang, men har iil
Gengæld netop de Egenskaber, det tyske mangler.

Da vor nyere Literatur blev grundlagt af en
komisk Digter, har et vist Hang til Ironi og
Satire gennemtrængt vort Sprog som vor literære
Stil, medens den Alvor og Patos, der tiltaler
Tyskerne i Talekunst som i Bøger og paa Teatret,
altid forekommer os at behøve en Ægthedsprøve ved
Ironien. Det er ingen Tilfældighed, at vor største
religiøse Tænker, de tre nordiske Landes største,
Søren Kierkegaard, var en gennemført Ironiker, siden
Sokrates maaske den mest følgestrenge. Den nationale
Retning i vor Skuespilliteratur er Lystspillet og
det satiriske Drama. Og fra Holberg over Wessel,
Baggesen, J. L. Heiberg, Henrik Hertz, Poul Møller,
H. G. Andersen, Ludvig Bødtcher," Paludan-Muller,
M. Goldschmidt, Hostrup, Richardt ned til de endnu
levende som Schandorph, Karl Larsen og Wied gaar
en Hovedaare af Vid, der hos nogle bliver til Lune,
hos andre til Vittighed, hos atter andre til skarpere
eller godmodigere moralsk eller politisk eller poetisk
Satire, grundforskellig fra Hovedaaren i den moderne
tyske Literatur, hvis ypperste og mest nationale
Storheder i Reglen er uden komisk Styrke.

Som den tyske Literatur har en tungere Ballast af
Dannelse og Lærdom end den danske, saaledes skorter
det den paa en Egenskab, de Danske sætter den største
Pris paa i Digtekunsten, nemlig Naivetet. Naar danske
Digtere har gjort Lykke i Tyskland, har det ikke
sjældent været paa Grund af denne Tyskerne fremmede
Egenskab, Naiveteten. Det er meget betegnende, at som
Heinrich Heine er den af alle tyske Forfattere, der
er bleven mest læst og beundret i Danmark, fordi han,
der i Grunden har faa tyske Egenskaber, er Tysklands
vittigste Digter, saaledes er H. G. Andersen den
indenfor det tyske Sprogomraade mest læste af de
danske Skribenter, fordi han uden Spørgsmaal er den
naiveste af alle.

Den danske Literaturs jævnere, fortroligere Tone
har bevirket, at den er trængt ned i Folkets dybere
Lag betydeligt stærkere end den tyske. Og hermed
hænger det sammen, at enkelte almeneuropæiske
aandelige og literære Bevægelser er ældre i Danmark
end i Tyskland og overhovedet i noget europæisk
Land. Saaledes er f. Eks. Steen Blichers jyske Fisker-
og Hedebonde-Noveller ikke lidet ældre end Immermanns
Stor gaar den,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/12/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free