- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
422

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

422 Forklaring og
Forsvar

lige eller er de kun formentlige Kendsgerninger? Hvem
afgør det f Hvilken Magt i Verden afgør det, hvis
Tanken ikke gør det? Hvilken Magt dømmer endog blot de
af de forskellige Religioner oaaberaabte forskellige
Kendsgerninger imellem? Er det Tanken? Nei; ti Tanken
er jo den af Kendsgerningerne bundne Tanke. Er det
Noget, der er over Tanken, udenfor Tanken og som den
ikke kan naa?

Den frie Tanke bliver da den Tanke som bøjer sig for
Kendsgerninger, som Tanken ikke maa røre: den frie
Tanke er den Tanke, som gaar i Ledebaand. Indser min
højtærede Modstander da ikke, at man ved først at
give den frie Tanke en tilsyneladende Anerkendelse
og derpaa sætte en Indskrænkning, der ophæver al den
Frihed, man har anerkendt, siger sig selv imod? Indser
han ikke, at endog en Katolik, en Jesait, ja selv
en Forstander for Inkvisitionen kunde underskrive
Anerkendelsen af Tankens Frihed, naar den blev
affattet og formuleret paa denne Maade?

Vi vil ikke overse Kendsgerningerne, men forklare
dem. Vi agter dem med den Bevidsthed, at de ikke
kan være underkastede andre Love end Tankens. Det
er fordi vi maa sikre os imod, at Videnskaben bliver
romersk-katolsk i romersk-katolske, græsk-katolsk i
græsk-katolske og protestantisk i protestantiske
Lande, jødisk naar den behandles af en Jøde,
buddhistisk, naar den behandles af en Hindu, - at
vi maa hævde Tankens Frihed. Vil man ikke have syv,
otte forskellige Sandheder, og indrømmer man at
der gives en af Bekendelser uafhængig videnskabelig
Sandhed, da maa man lade den frie Tanke gælde. Ti det
bekendte Projekt til en Udvej ud af dette Tvangsvalg,
Absolut-Uensartetheds-Læren, gik jo som bekendt den
Vej som saa mange andre Projekter. Denne Lære har
desværre blandt mange andre uheldige Eiendommeligheder
den at være bleven saa grundigt gendrevet, at den ikke
mere kan bedaare nogen Tænkende. Det er gaaet med den
som med det skønne Voksbillede i Aly og Gulhyndi. Da
Kritikens Fé berørte den med sin Stav, revnede den
og dens Indvolde, Selvmodsigelserne væltede «som en
afskyelig Fletning af giftige Slanger* ud af dens
Bug.

Naar man taler, som om jeg nu først skulde til at
gøre Rede for hvad jeg mener med den frie Tanke,
naar man udspreder, at der ligger en ubevist, aldrig
udtalt, men stiltiende forudsat Anskuelse til Grund
for mit sidste Skrift, da glemmer eller fortier man,
at jeg ikke nu for første Gang indlader mig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free