- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
436

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

436 John Stuart Mill: Moral, grundet paa
Nytte-eller Lykkeprincipet

Erfaring, med «Nej». Den første Skole antager
forskellige Grupper af nødvendige Sandheder,
deriblandt moralske Domme (f. Eks. Utaknemmelighed er
til alle Tider og hos alle Mennesker fordømmelig),
for principielt givne ved det Medfødte i os, der
her ytrer sig i det moralske «Du skal». Den anden
Skole forsøger at erstatte det ubetingede Pligtbud
ved Forestillings-Sammenhængens Love, og det er til
disse Sindets Love, at den fører alt for Nødvendigt
antaget tilbage. Nødvendigheden opstaar for denne
Skoles Tænkere kun ved den uadskillelige Sammenhæng.

Naar to eller .flere Forestillinger ofte er blevne
gentagne sammen eller umiddelbart efter hinanden,
træder de efterhaanden i en saa nær Forbindelse,
at de kun med Vanskelighed kan skilles" ad. Naar et
Hjul, hvis syv forskellige Dele man har bemalt med
de syv Regnbuefarver, drejes meget hurtigt rundt,
ses kun den hvide Farve. Paa Grund af Hurtigheden kan
de syv forskellige Sansninger ikke skelnes, de løber
sammen til én ny Sansning, der synes enkelt. Saaledes
løber ogsaa Forestillinger sammen, der ofte har været
forenede, og danner én Forestilling. Nogle Ideer
vokser da ved Tankeforbindelsens Hyppighed og Styrke
saaledes sammen, at de kun med yderste Besvær kan
vristes fra hinanden. Men har vi nu ikke blot hyppigt
havt den ene Forestilling sammen med den anden,
men overhovedet aldrig havt den ene uden den anden,
da opstaar den uadskillelige Sammenhæng. Saaledes
kan vi f. Eks. ikke tænke paa Farve uden at tænke paa
Udstrækning eller paa Haandgribelighed uden at tænke
paa Skikkelse; ti vi har aldrig set noget Farvet,
der ikke var udstrakt, eller noget Haandgribeligt, der
ikke havde en eller anden Figur. Den, der vil negte,
at denne Sammenhæng kan avle en Tankenødvendighed,
maa paastaa, at to Ideer aldrig er saaledes knyttede
til hinanden ved Sammenhæng, at de er praktisk
uadskillelige. Men det vilde være at tale mod Livets
aller almindeligste Erfaring.

Med mindre nu vor øvrige Viden yder os en eller anden
Jævnførelse, der kan hjælpe os til at faa de to Ideer
hagede fra hinanden, bliver vor Mangel paa Evne til
at forestille os den ene Kendsgerning uden den anden
til en Tro paa, at den ene ikke kan eksistere uden den
anden. Den saaledes dannede uopløselige Sammenhæng er
dels naturlig og berettiget, dels kunstig. Kunstig
er den, naar den blot har sin Grund i mangelfuld
eller begrænset Erfaring, og saaledes foraarsager
den vore Fordomme.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0442.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free