- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjortende Bind (Andet Supplementbind) /
343

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det gamle Museum
343

LVI1I

Det gamle Museum

20. Marts 1882

Det skulde synes, som opfattede man i Berlin Kunsten
ikke

»

mindre end Kongemagten som tæmmende og avende
Magt. Stiller man sig paa Pladsen mellem Slot og
Museum, ser man lutter Hestetæmmergrupper omkring
sig. Ovenpaa Museets Tag ikke mindre end fire Tæmmere,
der bakses med vældige Gangere højt oppe i Luften. Og
udenfor Slottet de to kolossale Grupper, som Kejser
Nicolaj i sin Tid forærede Friedrich Wilhelm IV,
og som Berliner-Vittigheden gav Navnene Den hæmmede
Fremgang og Den fremmede Tilbagegang (Der gehinderte
Fortschritt og Der geforderte Ruckschritt). Det er
et Tilfælde, der ser ud som en Tanke, Forædling er
i det nye Tyskland næsten blevet enstydig med Tugt.

Dog det være som det vil: det gamle Museum vil meget
hyppigt være det Første, den Fremmede besøger i
Berlin, og mangen En siger til sig selv, at naar
han engang forlader denne By, da skal Museet og
dets Omgivelser være det sidste, han siger Farvel
til. Ti dette er det hyggeligste, det lærerigste Sted
i hele Staden. Og ingensteds føler man maaske som
her, hvorledes Berlin vokser. Ti med rivende Hast
tager dette Museum til, medens de andre tyske Byers
(som Dresdens, Miinchens, Cassels) nødtvungent staar
stille, eller rettere kun anskaffer moderne Sager,
der snarere forringer end forøger deres Værdi.

Det Berlinske Galleri er et forholdsvis sildigt
stiftet. Verdens berømteste Kunstværker var fordelte
paa faste Hænder, da det dukkede op. Man har været des
mere opmærksom paa enhver Lejlighed, der tilbød sig
til Erhvervelse af noget Udmærket og man har stræbt
at bøde paa de Savn, der blev, ved en mønsterværdig
Anordning, der lader hvert Billede komme til sin Ret,
De bedste har nu et Lys og en Plads, som de for en
Snes Aar siden ikke drømte om at opnaa. Der var en
Tid, da Velasquez’s legemsstore, tykke General Borro
næsten oversaas paa Grund af Pladsens Ugunst, og der
var en Tid, da man kun med Møje kunde se Museets
mærkeligste Billed, van Eycks Underværk Lammets
Tilbedelse, der nu er saa sindrigt anbragt i en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:20:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/14/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free