- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjortende Bind (Andet Supplementbind) /
361

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rudolf Siemering
361

utænkelige i smaa og fattige Lande. Hvor stærkt end
Militarismen og Rigskanslerens mægtige Personlighed
trænger Individualiteterne i deres Forskellighed
tilbage, Landet er for stort, for forskelligartet
og for rigt paa Hjælpekilder til ikke at frembyde
talrige Eksempler paa videnskabelige og kunstneriske
Nyforsøg. Her findes paa én Gang den overordenlige
Foretagsomhed i Rigets Midtpunkt, som er en Følge af
Kræfternes Sammendragning her, og rundt om i Landet
den spredte Energi, som endnu er mulig ud fra de
mange nogenlunde selvstændige Smaastaters Kræfter.

Det faldt mig ind forleden ved Afsløringen af
Siemenngs Mindesmærke over Øjenlægen Gråfe. Hvor meget
nyt og dristigt var ikke her forsøgt! Den smukke
Broncestatue rustnet, for fra først af at have den
mørke Farve, som ellers kun en længere Udsathed for
Vejr og Vind giver Broncen; den lette Guldtone - en
yderst svag Forgyldning - over Ansigt og Hænder for at
forøge Skikkelsens Naturlighed og Liv; Blankslibning
af Øje-spejlet, som Gråfe holder i Haanden; endelig
de vakre farvede Basreliefer til højre og venstre for
Billedstøtten, det første Forsøg paa farvet Formkunst
i noget offenligt Mindesmærke i Berlin, og sluttelig
den af Gropius opførte arkitektoniske Baggrund,
som her i Byen heller ingen Billedstøtte endnu har
havt. Jeg er ikke overbevist om, at de talrige
nye Forsøg, som det smukke Monument indeholder,
alle er lykkedes. Man kan mene, at de to iøvrigt
saa talentfulde farvede Basreliefer, forestillende
de Blindes Ankomst og deres Bortgang som helbredte,
splitter Indtrykket. Man kan finde Murfordybningen og
den i den anbragte Stol, fra hvilken Gråfe har rejst
sig, for lidet dyb til at Skikkelsen bekvemt kan tage
Plads; man kan tvivle, om den svage Guldtone over
Ansigtet og Hænderne vil holde sig osv.; men man føler
uvilkaarligt Glæde over det Mod og den Genialitet,
hvormed her er vovet.

Faa Mænd har saa tiltrækkende et Væsen som Siemering
og Hemmeligheden ved den Magt, med hvilken hans
Kunst og hans Personlighed virker, turde findes i
en Forening af disse to sjældent sammensmeltede
Egenskaber: Siemering er paa én Gang i høj Grad
troskyldig og i høj Grad moderne.

Troskyldig som Ærligheden og Uvidenheden, som Barnet
og Haandværkeren, og dog en ægte Konigsberger, skønt
Beboerne af «den rene Fornufts* Stad ellers har større
Ry for Tænkeevne end for Troskyldighed. Men han er
Konigsberger ved sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:20:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/14/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free