- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Femtende Bind /
125

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Albert Thorvaldsen
125

Hr. Mauthner begynder med et Angreb paa et af
Thorvaldsens allerringeste og uinteressanteste
Basrelieffer A genio lumen., og slaar sig til
Ridder derpaa, idet han paastaar, at man her har den
symbolske Fremstilling, Thorvaldsen har villet give
«af Kunsten eller sin Kunst*. Det har man nu aldeles
ikke heri, men i den ligefrem vidunderlige Tegning af
Skulpturens Genius, som siddende paa Jupiterstatuens
Skulder hugger Statuen til, der var Thorvaldsens
sidste Værk. Basrelieffet A genio lumen har nøjagtigt
samme Betydning for Værdsættelsen af Thorvaldsens
Kunst som Der Burgergeneral for Værdsættelsen af
Goethes. Hvad vilde Hr. Mauthner sige om en fransk
Kritiker, der begyndte en Afrak-ning af Goethe med
en Række spydige Udfald mod Der Burger-general^

Underligt nok gælder imidlertid Angrebet paa dette
ubetydelige Arbejde ikke engang dets kunstneriske
Svaghed, men udelukkende dets Sindbilledsprog, og
dette er betegnende; thi hvad Kritikeren vil til Livs,
er i langt ringere Grad de Thorvaldsen’ske Figurer
selv end det, de i Katalogen benævnes. Hr. Mauthners
«Kætteri» er af ganske ukunstnerisk Art, thi det
gælder den for den udviklede Betragter ligegyldigste
Omstændighed af alle, nemlig hvad Billedværket
kaldes.

Han holder sig f. Eks. op over Thorvaldsens Venus. Det
er et af Kunstnerens mindre tilfredsstillende
og navnlig et af hans mest ugræske Arbejder -
en Skikkelse uden Sikkerhed og Frihed. Dog hvad
Hr. Mauthner misbilliger er ikke dette, men at
Skikkelsen - kaldes Venus: «Alvorligt talt: dersom vi
ikke var opdragne med den gamle Historie om Paris’s
Dom, vilde da ikke Fremstillingen af en nøgen Kvinde
med et Æble være ganske stum, fuldkommen idiotisk for
os?» - Hvem er «os»? Fuldkomne Idioter? - Hvem ellers
skulde mangle Sans for en Kvindes Skønhed, fordi hun
som Raffaels dejlige Gratier eller Thorvaldsens blide
Venus bærer et Æble i sin Haand!

Hr. Mauthner er dernæst vred paa Thorvaldsens
Merkur, et af Kunstnerens ypperste, udadleligste
Arbejder. Hvorfor? Fordi den formentlig ikke gengiver
Modellen som den var, men er en fri Benyttelse af
et Motiv, hvortil en ung Mands tilfældige Stilling
indgav Mesteren Ideen. «0m en nøgen Merkur véd vi
fra Billedhuggeren selv, at en italiensk Lastdrager
[skal være: en ung Romer], som i en saadan Stilling
netop spiste sin Aftensmad [skal være: som i den
Stilling passiarede, da Thorvaldsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:21:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/15/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free