- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sekstende Bind /
57

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fransk Konservatisme
57

streng, som man var i sin Dumhed, afslog man
samtidigt at lade det være hans Byste af Hugo, som
opstilledes i Théåtre francais’ Foyer, men anbragte
og lavrbærkronede i Stedet Falguiére’s intetsigende
Arbejde, for hvis Skyld man endog har bortflyttet
Houdon’s Voltairebyste, hvis Plads det nu indtager,
medens Houdon’s udødelige Statue af Voltaire lige ved
Siden af ved sit underfulde Liv gør den nye Hugobyste
dobbelt fersk og sløv.

Kun forsaavidt kan det siges, at dette Brystbilledes
Opstilling er foretagen i Stedets Aand, som Théåtre
f rangais jo er og paa en vis Maade bør være den
kunstneriske Konservatismes Højborg. Et Teater er
overhovedet efter sit Væsen en konservativ Institution
; men et Nationalteater altid tvunget til en vis,
iøvrigt undertiden god og sund, Konservatisme.

For seks Aar siden var Théåtre francais stærkt
i Forfald; der var Stilstand over hele Linjen,
Skuespilforraadet forøgedes ikke, og der spilledes
ret maadeligt. Det er paany i Opkomst nu, har vel
ikke særligt glimrende Stjerner, men der spilles
smukt, og der spores i Ledelsen en sikker "Haand,
vistnok Guitry’s. Denne fortræffelige Skuespiller,
som tillige er et indtagende og morsomt Menneske, har
ved Théåtre francais vist sig som en Scene-Instruktør
af første Rang. Den Appel, hvormed nu Alt gaar over
Brædderne, stammer fra ham.

Det er ikke hans Skyld, naar den Konservatisme, som
her er raadende, giver sig Udtryk i værdiløse, rent
gammeldags Skuespils Antagelse. Lavedans Markien
af Priola er et afskrækkende Eksempel. Stykket
synes at være blevet til alene for at give den
yndede Skuespiller Le Bargy en Bravurrolle som
uimodstaaelig, om end aldrende, Don Juan, og Stykket
er blevet rentud oprørende ved sin Iagttagen af
al nedarvet Vedtægt. Helten er Forføreren, som
han staar i Billedbogen, Forføreren af Fag, der
Døgn efter Døgn aldrig foretager sig andet end at
forføre. Ustandseligt praler han for sine Omgivelser,
sin Ven, sin Søn, sine Veninder, af sine talløse
Triumfer, dem han indhøster med dyb Bitterhed; thi han
foragter Kvinderne ubeskriveligt, fordi de nemlig er
saa lette at vinde. Og det er ikke for sin Fornøjelse,
at han saaledes slider i det med at forføre ved Hjælp
af forstilte Forelskelser; nej, han virker i sit Kald,
han «hævner» et eller andet. Han er med andre Ord
skaaren lige ud af Octave Feuillets gamle Romaner og
Dramer lige fra Monsieur de Camors til Dalila. Saa
vises det, hvorledes Straffen lurer paa ham; thi

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:21:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/16/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free