- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sekstende Bind /
279

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Franske Slotte og Huse
279

eller Øje har hvilet. Mest føler man maaske det store
historiske Pust fra hine Dage i Slotsgaarden mellem
de lave Fløje paa Stedet, hvor han i 1814 sagde sin
Garde Farvel.

De Pragtbygninger, Private lader opføre i Paris i
vore Dage, og som undertiden sluger flere hundrede
Millioner, afspejler mere indirekte Ejerens Væsen,
men mere fuldstændigt, end Statens Slotte kan gøre
det. Pragtbygningen viser, hvad Ejeren sætter Pris
paa og hvorpaa hans Ærgerrighed gaar ud, selv om
han kun har ringe Lod i Arkitektens Arbejde eller i
Dekorationsmalerens Smag. Et Eksempel er Grev Boni de
Castellanes pragtfulde Hus, smukt og frit beliggende
paa et Hjørne mellem to af de Alleer, der strækker
sig imellem Etoile og Boulogneskoven. Greven, der har
opnaaet sin Rigdom ved sit bekendte Ægteskab med den
amerikanske Frøken Gould, og som har sat svimlende
Summer til paa Udstyrelsen af dette Palads uden for
Øjeblikket at have Penge nok til dets Fuldendelse,
er en smuk og pyntelig ung Herre, der gæstfrit
indbyder en Fremmed til at tage hans Palads i Øjesyn
og eventuelt selv viser ham om.

Det, som fra først af slaar En her, det er den
vældige, brede indre Trappe af højrødt Marmor med
hvide Aarer, vistnok den skønneste Trappe i Frankrig;
den deler sig under Opstigningen i to dejligt svungne
Trapper med Rækværk af forgyldt Bronce, minder ved
sin Form om en i Trianon, men virker ved Materialets
overvældende Skønhed.

I de høje Værelser er der ikke et Tapet og ikke et
Møbel, som jo har sin Historie. Næsten alt stammer fra
det gamle Frankrigs kongelige Slotte. Hvert eneste
Stykke Bohave her er signeret, udført af en af de
Møbelsnedkere, der i det attende Aarhundrede arbejdede
for Konger og Fyrster, og hvert Stykke er enestaaende
i sin Art, aldrig gentaget af Kunstneren for nogen
ringere Køber. Da det alt er fra Regentskabets, Ludvig
den Femtendes og den Sekstendes Tid, svarer Bohave,
Tapeter, Malerier og Tegninger paa det Bedste til
hverandre. Grevindens Sovekammer staar ikke tilbage
for nogen fransk Prinsesses fra hine Dage. I Grevens
Badekammer er Væggene helt bedækkede med Akvareller og
Tegninger af det attende Aarhundredes ypperste franske
Kunstnere, uden Undtagelse forestillende hine Dages
Kvinder, mest i et Kostyme, der svarer til Stedet,
hvor Billederne hænger. Det ligner ikke Napoleons
Badeværelse mere end Grev Boni de Castellane ligner
Kejseren. Det hele Hus baerer Præget

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:21:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/16/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free