- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syttende Bind /
157

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bernard Shaw’s Teater
157

mandig Sjælsstyrke tilbage. Han vil utvivlsomt blive
til noget, og Shaw havde ikke behøvet at ende Stykket
med denne Parentes: (Candida og James omfavner
hinanden; men Hemmeligheden i Digterens Hjerte,
den kender de ikke).

I to Skuespil som Widowers Houses og Mrs. Warrens
Profession rammer Shaw’s blodige Satire den engelske
Middelstands Respektabilitet, den sociale Fordærvelse
og Samfundshykleriet. Han vover at fremdrage Laster og
Skader, som det behagesyge engelske Skuespil plejer
at lade urørte. I det første Stykke viger den unge
Frier tilbage, da han erfarer, at den strenge og
airbare Svigerfaders Rigdom opstaar ved Udsugning
af Fattigfolk; men tilsidst affinder han sig med
Forholdene, I det andet, betydeligere og værdifulde
Skuespil erfarer den rene unge Pige, der har taget
sine Eksaminer med Glans ved Universitetet og er en
duelig Matematikerinde, at hendes Moders rundelige
Indtægter stammer fra offentlige Huse. Hun isolerer
sig helt fra Moderen, forlades af sin Bejler, hvem hun
forud har gennemskuet, og bliver under ensomt Arbejd
et dygtigt Menneske. Saavel Moderen som dennes Venner
er mesterligt tegnede og uden forudfattet Uvilje. De
udtrykker sig naturligt.

Paa Grund af Æmnet kan et Stykke som dette ikke blive
almenyndet.

Almindeligst tiltalende af Bernard Shaw’s Skuespil
turde et være, som allerede 1897 har gjort megen
Lykke "i Nordamerika og fra 1899 opførtes i London,
Titelen Djævelens Discipel kunde bedst gengives ved
En Satan. Det er et Mesterværk, staar lige højt som
Sjælestudium og som Teaterstykke, maa godt spilt
kunne gøre Furore.

Det foregaar i en lille By i Nordamerika paa
Uafhængig-hedskrigens Tid, og den Fordorasfrihed,
hvorom det bærer Vidne, er saa stor, at man snarere
skulde tro det forfattet af en Amerikaner end af en
Brite. Rigtignok er denne Brite en Irlænder. Blot
det Historiske heri er beundringsværdigt, det Studie
af Datids-Puritanismen, som her er givet, og af det
Sammenstød mellem den engelske Statsmagt og Hærmagt
paa den ene Side og Ny-Englands Temperament paa
den anden, hvorved det moderne Amerika fødtes. En
historisk Skikkelse som den engelske General Burgoyne,
der dog kun er en Bifigur, staar med et spillende,
gnistrende Liv, som kun virkelige Digtere forstaar
at meddele deres Figurer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:22:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/17/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free