- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syttende Bind /
286

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

286
Forord

En kritisk Forfatter fra et lille Land gør ikke let
sit Navn bekendt i de større uden ved at vælge Stoffer
af de store Lån-des Literaturer, altsaa Stoffer,
overfor hvilke han fra først af befinder sig i en
Tilstand af Underlegenhed i Sammenligning med de i
det tilsvarende Land indfødte Skribenter. Han naaer
dem for det første saa at sige aldrig i Lærdom,
i indtrængende og udtømmende Kendskab til Stoffet,
og han staar, som berørt nødvendigvis tilbage for
dem med Hensyn til Indsigten i den sproglige Form,
og hvad den lærer.

Han kan imidlertid ikke være varsom nok med hvad han
byder Udlændinge af Undersøgelser om sine Landsmænd,
Ordet taget i snevrere eller videre Mening. Jeg for
min Del bød den tyske Læseverden længe kun Essays
om Personligheder, den godt kendte forud, som H. C-
Andersen og Esaias Tegner. Saa skrev jeg om Bjørnson,
men dristede mig endnu ikke til at forelægge det tyske
Publikum en Afhandling om Henrik Ibsen, der først en
rum Tid senere blev kendt. Ja min Afhandling bidrog
vel endog til at gøre Læseverdnen fortrolig med hans
Værker, Først længe efter vovede jeg paa Tysk at
offenliggøre et Essay om J. P. Jacobsen, som endnu
var ukendt, men som saa hurtigt skulde vinde Ry.

Ganske vist er den kritiske Fremstilling en
selvstændig Kunst, og det burde gøre lige saa
lidt til Sagen, om Publikum form} kendte den
Personlighed, hvorom Kritikeren taler, som det,
naar Talen er om Portrætmaleri, gør, om Beskueren
kender Originalen. Men det er nu engang kun det
finere udviklede Publikum, der interesserer sig
mere for Behandlingsmaaden end for Stoffet, mere for
selve Forfatterpersonligheden end for den Genstand,
hvorved den. i Øjeblikket dvæler.

Hertil kommer, at selve denne Kritikerens
Behandlingsmaade nødvendigvis til et vist Punkt er
paavirket af de Læsere, for hvilke han oprindeligt
skrev. Taler man om Tyskland til et dansk, norsk,
hollandsk eller portugisisk Publikum, kan man ikke
forudsætte det Samme bekendt, som hvis man henvendte
sig til et tysk; taler man omvendt som Hollænder eller
Portugiser til et tysk Publikum om sit eget Land, er
man nødsaget til at meddele en Mængde Kendsgerninger,
som i Ens Fædreland alle Dannede véd Besked
om. Enhver, der vil oplyse eller forklare fremmede
Forhold, jævnfører dernæst dels uvilkaarligt, dels
forsætligt med beslægtede Forhold blandt de Tilstande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:22:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/17/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free