- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syttende Bind /
359

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Et Sørgespil af Arthur Fitger
359

hinanden, til hun tilsidst forstaar, at Livet er et
Skibbrud, i hvilket Enhver søger at frelse sig og
sine Kære ved at gribe efter en Planke eller ved at
klamre sig til et Halmstraa.

Først som gennernbævet af alt Livs uendelige Kval
naaer hun til den barnligt-heltemodige Tanke at
ville give Livet for den, der er hende dyrebarest,
som Alkeste gik til Hades for Admet, som Jeftas
Datter døde for sin Fader, som den unge Pige i det
tyske Sagn, der gav sit Blod for den syge Ridder
Heinrich i Salerno. Og end mere tilskyndes hun, fordi
hun indser, at ved hendes Død falder hvadsomhelst
Aarsag til indbyrdes Strid mellem Kejserbrødrene
bort. Det er en ikke ringe Finhed i Stykket (der
foregaar udenfor bestemtere historisk Virkelighed), at
hendes Tilbud afvises som et Foster af Folkeovertro,
saa vi oplever den heltemodige Beslutning uden at
pines af dens Udførelse. Paa dette Punkt ligger en
Jævnførelse med Vendepunktet i Hauptmanns sidste,
samtidige Drama om den syge Ridder Heinrich nær.

Der er en vis gammeldags Stil over Stykkets
Diktion. Der findes et Par temmelig lange Enetaler,
og i Lægens har Fitger endog begaaet det dristige
Brud med Tidsregningen, i en Oversættelse at
indflette Victor Hugos Digt om den erobrede By
(af Les Orientales) som stammende fra «en gammel
Digter*. Men saavel den Akt, der foregaar i Venedig,
som de, der spiller i Byzants, er teatralsk i høj Grad
virksomme - den Sans, Fitger som Maler besidder for
det Dekorative, fornegter sig ikke her - og først og
sidst er det Styrken af det Følelses-væld og Alvoren
i den Livsfilosofi, som Skuespillet rummer, hvorpaa
dets digteriske Værd beror.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:22:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/17/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free