- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syttende Bind /
361

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wedekind og Schlajkjer
361

ledes paa Kant med al Overlevering, at man under
Læsningen maa passe yderst omhyggeligt paa for
tilgavns at forstaa, hvad der ligger forud for
Handlingens Begyndelse, og Et og Andet deri forbliver
uopklaret. Men Stykket har ved det Pludselige i
Indledningen vundet et overordentligt Liv. Der er
tre Akter. Ved Stykkets Begyndelse ser vi flere
af Hovedpersonerne i Spænding, om det vil lykkes at
befri Heltinden, en smuk Kurtisane, der har begaaet et
Mord paa sin’Ægtemand, fra Tugthuset, hvori hun flere
Aar har siddet. Grundene til Drabet erfarer vi ikke;
det synes begaaet i en øjeblikkelig Hidsighed.

Virksomme for Befrielsen er først Sønnen af den
Dræbte, en moderne Digter, Aiwa Schon, der har
staaet i Forhold til Stedmoderen, en morsomt skildret
Frasemager, som iøvrigt er ædelmodig og skikkelig,
og i hvis Mund Wedekind har lagt de kunstneriske
Anskuelser, han øjensynligt selv nærer. Aiwa Schon
klager atter og atter over, at Digterne i den ungtyske
Literatur et altfor literære. De behandler ikke andre
Æmner øg Spørgsmaal end Saadanne, der opstaar blandt
Forfattere og Lærde. Han vil for at bringe Kunsten
paa Fode igen begynde med at fremstille Mennesker,
som deres Liv igennem aldrig har læst en Bog, og hvis
Handlinger fremgaar af deres simpleste dyriske Drifter
- netop hvad Wedekind her har gjort. Højst betegnende
skriver Aiwa paa et Drama Verdensbeherskeren. Siden
de unge tyske Digtere har læst Nietzsche, sysler
de alle med Verdensherskere. Max Halbe forsøgte,
sig nylig med en.

Mere virksomt indgribende i Befrielsesplanen har
desuden en Cirkusatlet Rodrigo været, hvis Maade at
udtrykke sig paa i dens Raahed, Pøbelagtighed og
overlegne Vittighed er et Vidnesbyrd om Digterens
Mesterskab, og foruden ham en stakkels ung Dame,
Grevinde Geschwitz, som hører til de ulykkelige
Kvinder, der forelsker sig i andre Kvinder;
hendes hele Eksistens er gaaet op i Lidenskab for
Kurtisanen.

Befrielsen lykkes. Lulu undflyer fra Fængslet. I
anden Akt træfter vi hele Selskabet i Paris, i den saa
ofte fremstilte Mellemverden og Forbryderverden, hvor
der elskes og spilles. Her optræder de mellemrigske
Størrelser, vi kender f. Eks. fra Odette, og her ser
vi Lulu udnyttet af Andre, omtumlet i idelig Frygt
for af sine Elskere og Hjælpere at angives som den
flygtede Morderske, for hvis Paagribelse en Sum er
udsat. I sidste Akt, der foregaar i London, er hun
sunken til at søge sit Livs-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:22:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/17/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free