- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Andet Bind /
387

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Danske Personligheder - Søren Kierkegaard (1813–1855)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Søren Kierkegaard
387

har vundet den saa mange Tilhængere, betager helt hans
Sind. Denne Pessimisme, som er et af Kristendommens
sandeste Elementer uden derfor at være den hele
Sandhed, forkynder han fra nu af med en Kraft og
en Højhed, som ikke fandtes hos ham i hans første
Tidsrum. Han ser Livet som Lidelsernes Bane for den,
der vidner om Sandhed. «Verden bliver i Grunden altid
lige klog o: lige dum. Naar saa en Mand misforstaaet,
forhaanet, forfulgt, bespottet af sin Samtid,
har kæmpet for en Sandhed, saa opdager den næste
Generation, at han var stor og beundrer ham. Og dersom
der saa i den næste Generation er en Begejstret, der
virkelig forstaar hin Afdøde . . . saa bliver denne
Begejstrede igen forfulgt, bespottet, ringeagtet.»

Han føler det selv, hvor stor Betydning Karikeringen
af hans Person har havt for Udviklingen af denne
Livsbetragtning hos ham: «Den, som fra Barn af
har havt en polemisk Forestilling om Tilværelsen
og nu i den sidste Tid en føje Stund været paa
første Pleje i Corsaren, han kan anses for at have
gode Forudsætninger i Forhold til Tiden». Sit eget
Martyrium bestemmer han saaledes «det at være Geni
i en Købstad», og 1848 skriver han: «Der vil igen
kræves Blod, men ikke de i tusindvis ihjelslagne
Slagtofres, nej det kostbarere Blod, de Enkeltes -
M arty rernes ».*)

Det lader sig med fuldkommen Tydelighed forfølge, at
paa samme Maade, som Kierkegaard fra først af dannede
sig sit Begreb om Troens Tilstand udfra sin Ungdoms
personlige Krise med dens formentlig nødtvungne
Forpligtelse til at gøre Uret i verdslig Forstand,
til at forstille sig og tie, saaledes former han nu
bestemtere sit Begreb om Kristendom og kristeligt
Martyrium, der fra den Tid af altid bestemmes som det
at blive bespottet, udgrint, forfulgt, bespyttet,
ud fra det Grundlag at være bleven karikeret i
Corsaren. Som han efter Opløsningen af Forholdet
til sin Elskede øjnede den ofrende Abraham lige
overfor sig, saaledes ser han nu efter Opløsningen af
Forholdet til det kjøbenhavnske Publikum den lidende
Kristus’s Spor foran sig og sætter sine Fødder i disse
Spor. Gennem sit Forhold til Kjøbenhavn og Corsaren
forstod han først indtrængende Kristi Liv.

De Opbyggelsesskrifter, han nu udgiver, staar alle
højt over hin tidligste Række af opbyggelige Taler,
der fulgte med det

*) Synsp. f. m. F. 77 E. P. II. 480.

25*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:10:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/2/0391.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free