- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tredie Bind /
318

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henrik Ibsen (f. 1828)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

318 Henrik
Ibsen

fra hvilket Romantikeren i ham gik ud, og de første
Tvivlsmaal, der i hans Sind imødegik den Romantik,
som satte sig ud over Erfaring og Virkelighed.

Olaf Liljekrans danner Overgangen til Gildet paa
Solhaug.

Henrik Ibsen har i Fortalen til dette Stykkes
anden Udgave udtalt sig saa fyldigt om dets
Tilblivelseshistorie og tidligste Modtagelse, at
der næsten Intet er levnet at tilføje. Hvent kender
overhovedet et Værks Oprindelse, de indre og ydre
Aarsager, der frembragte det, som den, fra hvem det
stammer, og hvor ufuldkomment er ikke alt det, en
Anden kan sige derom, i Sammenligning med en ærlig
og udtømmende Udtalelse af Ophavsmanden !

Det var kun ønskeligt og attraaværdige at Ibsen
fortalte os alle sine Arbejders Forhistorie, som han
har fortalt os dette enes.

Helt udtømmende er hans Fremstilling vel ikke. Dertil
er han som Digter og Aand altfor tilbageholdende. Han
berører i sit Forord kun ganske let, at der bag de
digteriske Stemninger og literære Forudsætninger,
som affødte denne Digtning, laa personlige
Oplevelser. Hvor han taler om hvad der bevægede ham
til at skrive dette lyrisk-romantiske Skuespil før
det tidligere planlagte Hærmændene, siger han ganske
knapt: «Det meste deraf var vel af personlig Natur og
formodenlig det stærkest og nærmest afgørende; men jeg
tror nok, det heller ikke var ganske uden Betydning,
at jeg paa den Tid beskæftigede mig med indgaaende
at studere Landstads Samling af Norske Folkeviser.*
Det Personlige, om hvilket vi iøvrigt intet faar
at vide, var altsaa Hovedsagen; man kunde anet det
allerede af Stykkets Indhold, især fordi Værkets
Tema i Ibsens Ungdomsdigtning flere Gange varieres,
mest betydningsfuldt i det to Aar derefter udgivne
Hærmændene.

Hvor det personlige Spirepunkt ligger, maa en
Kritiker, der ikke har modtaget nogensomhelst
fortrolig Meddelelse fra Digteren, lade usagt. Hvad
han kan gøre opmærksom paa, er kun, at Stykket er
ungt, at det virker paa Sanserne som ungdommelige
Stemningers Musik og at der maa ligge ungdommelige
Oplevelser bag det, Oplevelser, som faa evnerige Mænd
undgaar. Her findes den unge lidenskabelige Kvinde,
hvem Ynglingen har kendt og følt-sig draget til;
da hun endnu var halvt Barn, og hvem han møder igen,
da hun har ægtet en anden, er skuffet i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:11:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/3/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free