- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tredie Bind /
454

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Norske Personligheder - Arne Garborg (f. 1851)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

454 Arne
Garborg

dom og viste, den frem for Verden i en skøn Form,
men ikke i den sande, den oprindelige Form. Faa
Spørgsmaalet, om dette er saaledes at forstaa, at
Bjørnson ligefrem er en dansk Digter, svarer Garborg:
Bjørnson er norsk, om man vil; men han er norsk i
samme Forstand, i hvilken Steen Blicher er Jydsk; med
andre Ord: hvis man i Almindelighed ved norsk forstaar
noget nationalt, sideordnet med dansk og engelsk
f. Eks., saa er Nordmændenes Literatur ikke norsk;
hvis man derimod ved Ordet forstaar noget provinsielt,
sideordnet med f. Eks. jydsk og skotsk (Walter Scott),
saa kan Ordet norsk bruges om den. At han heri har
Ret, turde være utvivlsomt, ligegyldigt om man af
denne Forudsætning vil uddrage samme Slutning som
han eller ikke.

Hvor lidet populær Garborgs Tankegang i hin Tid var
hos de herskende Klasser i Norge, viste sig i, at han
nødtes til at forære denne sin første større Bog til
en ubekendt Bogtrykker i Bergen, da ingen Forlægger i
Christiania vilde tage den. Maal-sagen var i hin Tid
Noget, som kun fandtes paa Oppositionens Program; man
var dengang Maalmand, som man senere var Venstremand
eller Fritænker, for at udtrykke sit Hjertelag for
det menige Folk og sin Afsky for Dannelsesfilisteriet
med dets Hovmod og Hykleri.

Dog fra Fritænkeriet og al dets Gerning var
Garborg endnu da meget fjern. I Overensstemmelse
med den gængse Formel betragtede han den officielle
Videnskabelighed som den upartiske og tendensfrie, den
frifarvede derimod som personlig og tendentiøs. Han
skrev netop samtidigt: .«Vantroen er en Livsretning,
en Personlighedstendens i Tiden, og mange Lærde
ligger under for den, men den bliver ikke derved
videnskabelig ... i samme Øjeblik som Videnskabsmanden
glemmer, at Videnskaben er det Objektive, saa snart
han i sin Fremstilling af Videnskaben lader sin
personlige Livsbetragtning stikke frem som Tendens, og
undlader, lidenskabsløst og objektivt, at fremstille
Problemerne i fuld Belysning fra alle Sider og give
sine Tilhørere Adgang til at øve fri og selvstændig
Kritik, saa synder han imod Viden« skabens Aand, saa
ophører han at være Videnskabsmand og forvandler sig
til Prædikant og Agitator . . . man kan da ganske
vist, som Dagbladet glæder sig ved, ikke naa ham
juridisk, fordi hans Fejl ikke er af juridisk Art:
men moralsk er han dømt.» («I>r. G. Brandes.^ II).

Nu fulgte med kun et Aars Mellemrum den mærkelige For-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:11:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/3/0458.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free