Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Esaias Tegnér (1782–1846)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
496 Esaias
Tegner
raskende Sammenstød. Der var saa at sige noget
Frugtbart ved den Form, han uvilkaarligt anvendte. Som
Aand betragtet var Tegner ikke frugtbar; man kan kalde
ham en sund, en glimrende, en fin og sjælden Digter,
men afgjort ikke nogen frugtbar; selv rent uden Hensyn
til hans Arbejders Faatallighed, var han poetisk lidet
opfindsom; han formaaede sjældent at føre Læseren
ind i en helt digtet Verden; hvor han med størst
Held har forsøgt det, fulgte han Skridt for Skridt
et givet Stof, en gammel Saga; i Almindelighed holder
hans Digte sig til den Verden, vi kender. Hans fleste
Personer er ikke Idealfigurer, men Portræter af nys
bortgangne Samtidige, nogle af hans allerskønneste
Digte er Festtaler paa Vers over et virkeligt,
nærliggende eller historisk Æmne. En poetisk blændende
Troldmand var han da aldrig, og han hverken vilde
eller kunde nogensinde blive en digterisk Iagttager,
som genfremstillede sin Samtid i dens Bredde. Han
var en Entusiast, der opfandt og henstillede et Par
Typer. Naar han ikke destomindre paa ingen Maade
kan betegnes som ufrugtbar, saa ligger det i, at al
Frugtbarheden i hans Sjæl ved den ejendommelige Art af
Vid, han besad, overførtes paa Formen. Hans bevidste
Ideal af Stil var Klarhed; men hans Form betegnes
kun daarligt ved at kaldes klar. Han indbildte
sig at tilstræbe den højeste Gennemsigtighed, mens
hans Form er altfor usammenhængende til at kunne
betegnes som gennemsigtig. Udtrykkets Yppighed hindrer
Gennemsigtigheden. Den Stemning, hvori han sattes,
naar hans Sjæl blev svanger, skød hvert Øjeblik
Knop og satte hvert Øjeblik Blomst; den kunde kun
undtagelsesvis udkaste store gennemførte Skikkelser
eller Syner med faa billeddannende Hovedlinier,
men den frembragte uophørlig Smaabilleder, der stod
som Modstykker eller Modsætninger til hinanden,
gled over i hinanden, kobledes sammen og ynglede
nye Smaabilleder i en Uendelighed. Revolveragtigt
var hans Sind da ladet med Indfald, og de fulgte,
Skud i Skud rettede mod samme Punkt, træffende,
men fortrængende hinanden. Tanke og Billed var ikke
adskilte i hans Sind; de søgtes ikke sammen, som hans
Modstandere har paastaaet og troet. Men derfor var de
ikke som hos de største Digtere uden videre Et. Tanken
forholdt sig i hans Sind til Billedet omtrent som
Begyndelsesbogstaverne i gamle Munkehaandskrifter
forholder sig til de Mini atyrmaleri er, der er
flettede sammen med og udførte om dem.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>