- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tredie Bind /
564

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Esaias Tegnér (1782–1846)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

564 Esaias
Tegner

om, det rygende Baal i Salens Midte og de drikkende
Kæmper i Hallen ved Siden af. En Nutidsdigter med
levende Sans for Tids- og Stedsfarve vilde ikke nænne
at forandre det Mindste heri, han vilde betragte
et saadant Optrin som et Fund. Jeg taler ikke om
Realisterne; Realister skriver ikke Romance-Krese;
men jeg tænker paa de store Stilister mellem den
nyere Tids Lyrikeje. Det er en Scene, som vilde kunne
optages i Hugo’s Aarhundredern.es Legende, men endnu
bedre laa den for saa streng en Kunstner som Leconte
de Lisle. Jeg tænker mig ham indflettende den mellem
sine Barbariske Digtninge. Og hvorfor er dette Optrin
saa fortræffeligt? Fordi det saa kraftigt oplyser,
hvad Frithiofs Saga bestandig hentyder til, men aldrig
anskueliggør, nemlig hvad det dumtfromme Hedenskab
henimod Gudetroens Ophør var,. og fordi den viser
Tidens Skikkelser i den rette Ramme af de Forhold,
Skikke og Forestillinger, i hvilke de er voksede op
og som de underkaster sig eller trodser.

Men for Tegner med hans Poetik var dette Sceneri
kun raat og hæsligt, ubrugeligt i Digtning. Den
skarpe Modsætning mellem barbarisk og hellenisk
Poesi eksisterede ikke for ham; han søgte at
hellenisere sine barbariske Stoffer saa meget det
lod sig gøre. Han blandede af Princip ikke det
vildt Burleske ind i et skønt eller højtideligt
Hele. Han maler da i Stedet - og det med megen
Kunst - en Nat, da Midnatssolen staar paa Himlen, da
Baldersbaalet, Solens Billed brænder paa den indviede
Sten, medens blege Præster med sølvhvidt Skæg og
med Flinteknive i Hænderne staar langs Templets
Vægge. Balders Statue knejser paa et Fodstykke
med Frithiofs Ring om Armen, Kongen med sin Krone
paa Hovedet sysler ved Altret. Dette Sceneri er
mangfoldige Gange smukkere end hint i Sagaen, men
det er en Uvirkelighed og derfor adskillige Gange
mindre ejendommeligt. Ligefuldt er den Paagældende
Romance Balders bål en af de aller fortræffeligste
i Frithiof. Det ligger i, at medens Tegner har
fjærne! Sagaens grovkornede Elementer, har han
beholdt og udviklet det hele store Udbrud af Kækhed og
Trods. For første Gang kommer Frithiofs Blod her ret i
Kog, og det klæder ham og derigennem hans Digter. Jeg
vil end ikke holde den personlige Bekendelse tilbage,
at det var den Strofe, med hvilken Frithiof her
træder ind, som i sin Tid vandt mit Hjerte saaledes
for Tegner, at jeg besluttede at skrive om. ham:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:11:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/3/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free