- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tredie Bind /
650

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Svenske Personligheder - August Strindberg (f. 1849)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

650 August
Strindberg

Forsøg paa at leve Indtrykkene fra deres
Samlivs første Aar om igen.

Da Strindberg skrev anden Del af Giftas var hans
Uvilje mod Kunsten som Kunst paa sit højeste. Han
vilde virke, ikke underholde; reformere, ikke
more. Det er her lykkedes ham, ud fra denne Ringeagt
for Kunsten, i adskillige Tilfælde at nedbryde sin
egen tidligere ofte sikre og sluttede Kunstform. Han
har miskendt, at Kunstformen er den Magt, der sikrer
Værket Varighed, Emaljen, som bevarer det mod Tidens
Ætsen, og som derved netop sikrer den fortsatte
Virkning. Sammenligner man imidlertid det bestemte
Indtryk, Publikum har faaet af hans Bøger, men det
ganske utydelige, som det har modtaget af enkelte
samtidige nordiske Digterværker som Kiellands Tre Par
eller Garborgs Mannfolk, saa forstaar man Strindbergs
Ulyst til at være blot og bar Poet. Af disse Værker
fik adskillige Anmeldere uden stor Vanskelighed det
stik Modsatte ud, af det som Forfatteren synes at
have ment, Strindberg har villet udelukke dette. Kun
har han overset, at han som Digter kunde levere
Kunstværker og som Skribent udenfor Kunstværket i
ligefremme Udtryk sige Publikum sin Mening.

Til disse Bøger slutter sig den Række mindre Skuespil,
som Strindberg siden da har offenliggjort. Af dem er
Kamraterna det første.

Stykket fortsætter Faderen og minder om Faderen i
Tegningen af den kvindelige Hovedperson, men det
har en anden Gentraltanke. Hist drejede alt sig
om Faderforholdets Uvished; her er Talen om det
Fjendskab, der udvikler sig af Medbejler-forholdet
mellem Mand og Hustru, idet de dyrker samme Kunst

Her som hist er Alt skærende og ubarmhjertigt,
men her er ingen Tragedie. Skønt Striden er af
alt andet end forbi-gaaende Natur og i og for sig
alvorlig nok, kommer den til Ud brud i Anledning
af lutter smaa, stygge Ting, Spørgsmaal om smaa
Lavheder, der skal begaas for at faa et Billede
antaget paa Pariserudstillingen, Spørgsmaal om smaa
Uredeligheder i Husholdningen og deslige. Manden er
dygtig i sit Fag og ærekær af Sind, men har været
eftergivende af Svaghed, til han er blevet et Intet
i sit Hus. Hustruen er et i enhver Henseende udygtigt
Menneske og uden Værdighed, men herskesyg og bragende
al sin Kvindelist til at tilrane sig Eneherredømmet
i Hjemmet og desuden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:11:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/3/0654.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free