- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjerde Bind /
148

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Emigrantliteraturen - XI. Kamp mod nationale og protestantiske Fordomme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148
Emigrantliteraturen

og teatralske Kunst med deres Genstande (det er
altid den samme Historie om Helena og Paris, om
Atreus og Thyestes eller om Ifigenia og Orestes),
saaledes er det ogsaa en Snes af det gamle og ny
Testamente uddragne Æmner (Syndefaldet, Loth og
hans Døtre, Kristi Fødsel, Flugten til Ægypten,
Lidelseshistorien), som igennem trehundrede Aar sætter
alle Italiens Mejsler og Pensler i Bevægelse. Kun
disse Æmner bestilles, kun i disse Æmner er længe
Studiet af det Nøgne tilladt. Og medens nu Udviklingen
foregaar, forbliver Æmnerne de samme. Den gamle Tids
fromme og naive Tro afløses af Renæssancetidens
begejstrede Humanisme og frodigt opblomstrende
Hedenskab; men endnu bestandig er det Madonna og
Magdalena, som man maler, kun med den Forskel, at den
byzantinske Kunsts stive Himmeldronning forvandles
til en forskønnet Bondepige fra Albano, eller at
Andrea del Ver-rocchio’s rædselsfuldt udtærede og
angergivne Synderinde forvandles til Correggios
yppige, sanselige Magdalena; endnu bestandig maler
man Apostle og Martyrer, kun at de gamle Tiders
korsfæstede og stenede Helgener, der var anlagte
paa at vække Medlidenhed og Andagt, forvandles til
Figurer som San Sebastian hos Tizian eller Guido Reni,
den smukke, af Sundhed og Skønhed straalende Page
eller Cicisbeo, hvis blændende Hudfarve yderligere
fremhæves ved et Par Blodsdraaber, der drypper ned
fra en mellem Ribbenene pynteligt anbragt Pilespids.

Oswald maa da af Corinna lære at beundre det Frisind
hos den italienske Katolicisme, der under Renæssancen
tillod enhver Kunstneraand at udfolde sig i hele
dens selvstændige Oprindelighed, selv om Kunstneren
kun brugte de kristelige eller jødiske Æmner som
Former eller som Paaskud til at fremstille sit eget
personlige Menneskeideal. Og saaledes kommer vi da
til det tredje Punkt, som stødte Oswald, da han saa
Antonio Filaretes Reliefer paa Peterskirkens Døre,
til Forargelsen over den italienske Katolicismes
Sammenblanding af Kristeligt og Hedensk. Dette Træk
er gennemgaaende. Overalt er det hedenske Materiale
benyttet og beholdt. De gamle Basiliker og Kirker
er byggede af lutter antike Tempelsøjler; et simpelt
Kors kristner overfladisk Obeliskerne, Colosseum og
det Indre af Pantheon. Menander’s og Posidippos’s
genfundne Statuer tilbedes Middelalderen igennem som
Helgene.

Corinna viser Oswald, at det er dette ofte barnlige,
men altid fordomsfri Forhold til det Hedenske og det
Humane, som Katoli-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/4/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free