- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Femte Bind /
233

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Reaktionen i Frankrig - XII. Det virkelige Autoritetsprincips Opløsning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det virkelige Autoritetsprincips Opløsning
233

for, at den saakaldt aabenbarede Religion hviler
paa Autoritet]. Nødvendigheden af Vidnesbyrdet
indeholder Nødvendigheden af Troen, uden hvilken
Vidnesbyrdet vilde være uden Virkning. Altsaa
ligger Troen i Menneskets Natur og er den første
Livsbetingelse. Troens Vished beror paa dens
Overensstemmelse med Fornuften o: paa Storheden af
den Autoritet, som aflægger Vidnesbyrdet. Altsaa er
Guds Vidnesbyrd uendeligt vist, eftersom det ikke er
andet end Aabenbarelsen af den uendelige Fornuft eller
af den største Autoritet. Der er intet Vidnesbyrd
muligt uden i Samfundet. Altsaa er ingen Autoritet
og Vished mulig uden i Samfundet. Der kan ikke
gives noget menneskeligt Samfund uden i Kraft af det
Samfund, der oprindeligt blev oprettet mellem Gud og
Mennesket i Kraft af de Sandheder eller Love, hans Ord
oprindeligt har aabenbaret. Altsaa kan disse Sandheder
ikke gaa tabt i noget Samfund uden at dette Samfund
gaar tilgrunde. De maa følgelig kunne genfindes
i alle Samfund. Disse for et Samfund nødvendige
Sandheder bevares kun igennem Vidnesbyrdet, der ikke
har Kraft eller Virkning uden ved Autoriteten. Altsaa:
som der ikke gives nogen Autoritet uden i Samfundet,
saaledes er Samfundet ikke til uden ved Autoriteten,
og hvor der ikke er Autoritet, er der ingensteds
noget Samfund. Men nu gives der to Arter af Samfund;
thi Mennesket staar dels i timelige Forhold til
sine Lige, dels i evige Forhold til Gud og sine
Medmennesker. Disse to Samfund er det politiske
eller borgerlige (timelige) og det aandelige (evige)
Samfund. Følgelig gives der to Autoriteter og disse
Autoriteter ere ufejlbare hver

ty CJ
**J
å \f

i sin Kres.

Det ser jo overmaade logisk ud; ifald Ergo var nok
til et Bevis, vilde der ikke mangle Beviser. Men lad
os prøve Bevisførelsen paa nogle Punkter.

Jeget, siger Lamennais, kan ikke alene, ikke i
Ensomhed udvikle sig til Selvbevidsthed. Det er sandt,
og vi slutter deraf, hvad man deraf kan slutte, naar
vi siger, at Jeget følgelig har udviklet sig gennem
et Du. Det er en Tanke, som fremfor Alle Feuerbach
indtrængende har udtalt og varieret. Men Lamennais,
der som Udgangspunkt griber den gammeltestamentlige
Antagelse om et eneste enkelt Menneske, der eksisterer
forud for hele Slægten, bygger Læren om dette
Menneskes Underholdning med Gud og Alt, hvad deraf
følger, paa denne Grund, der synker med Bygningen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/5/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free