- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Femte Bind /
324

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Naturalismen i England - VI. Landliv og Skildringer fra Landet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

324 Naturalismen
i England

og elementære og derfor lettere lod sig iagttage
end under Bylivet. Han var endelig overbevist om,
at Samlivet med Naturens skønne og blivende Former
l Forening med de landlige Syslers Præg af det
Nødvendige og Stadige maatte gøre alle Følelser mere
varige og stærke. Man finder da her i Aarhundredets
Fødselsstund Spiren til den mere end halvtresindstyve
Aar varende og vidtudbredte, fra Land til Land
sig forplantende æstetiske Grundanskuelse, der i
Tyskland, Frankrig og Norden fører til Bondepoesi
og Bondenovelle, i adskillige Lande til særlig
Forherligelse af Almuesproget. Idet man botanisk
sønderdeler denne Spire, lærer man Plantens
Naturhistorie tilbunds at kende.

Wordsworth’s Udgangspunkt er rent
topografisk. Stedbeskrivelse i dette Ords videste
Forstand er endnu mere ejendommelig for ham end
for Scott. Hans Livs Opgave var at skildre engelsk
Natur og engelske Naturer saaledes som han kendte
dem Ansigt til Ansigt. Og da han kun vilde skildre
hvad han var ubetinget fortrolig med, saa kom han
til den Lære, at det var enhver Digter nødvendigt
at knytte sig stadigt til en eller anden Plet af
Jorden, og sammenknyttede selv sit Digternavn med
Nord-Englands Søer, hvis Omgivelser gennemgaaende
afgiver hans Digtes Sceneri. Han gik endog saa vidt,
at han betegnede den Enkeltes Føde-Egn.som det Sted,
der passede bedst til Skueplads for hans Virksomhed
hele Livet igennem.

Saaledes blev han særligt engelsk Naturmaler og
saaledes fik hans Skildringer en rent stedlig
Interesse. Den berømte engelske Kunstdommer John
Ruskin har med Rette kaldt Wordsworth Tidsrummets
store poetiske Landskabsmaler. Medens Byron atter
og atter fløj bort fra Hjemmet for at skildre
Grækenlands og Østerlands Natur med fremmede og
glødende Farver; medens Shelley gyste for Englands
Klima som dødbringende for hans fine Legemsbygning
og atter og atter forherligede Italiens Kyster og
Floder, medens Scott besang Skotland, og Moore aldrig
blev træt af at lovprise det grønne Erins Skønhed,
stod Wordsworth ene som den fuldblods Englænder,
dybt rodfæstet i Landet og sammenvokset med
selve dets Jordbund lig en gammel Eg med hundrede
Rødder. Hans Ærgerrighed var den at være en ægte
engelsk beskrivende Digter. Naar han da fordybede sig
i den Egn, i hvilken han havde hjemme, spaserede,
sejlede, gik i Kirke og tog mod Beundrerbesøg, saa
var det med den alleromstænde-ligste Kundskab til de
lavere Klassers Liv der i Egnen og til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/5/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free