- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Femte Bind /
354

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Naturalismen i England - IX. Soskolens østerlandske Romantik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

354 Naturalismen
i England

frygtelige Troldmand Mohareb at besnakke
Ynglingen. Efterat Troldmanden mere end én Gang er
bleven overvunden, haaner han den unge Mand, fordi
denne ikke i aaben Kamp, men kun ved en Talisman
har kunnet besejre sin Fjende, og driver dette saa
klogt og saa vidt. at Thalaba kaster Ringen i en
Afgrund. Saa gaar Kampen løs paany. Man venter,
at han nu vil maatte bøje Knæ, værgeløs som han
staar der mod overnaturlig Magt. Men nej! Thalaba
sejrer ligefuldt. Hvorledes og hvorfor! En Stemme fra
Himlen forkynder det: Fordi Ringen ikke var den sande
Talisman, den virkelige Talisman «er Tro*. (5te Sang,
Str. 41). Men hvortil da det hele Apparat?

Digteren leder os gennem Huler under Jorden, hvor
af-skaarne Menneskehoveder maa kastes for de Slanger,
der bevogter Indgangene; hvor Lyset kun kan holdes,
naar Vandreren anbringer det i den afhuggede Haand
af en henrettet Morder o. s. v.. kort sagt igennem en
Verden, hvor det gaar ganske anderledes til end i det
britiske Rige. Men det Hele er kun Ballet; pludseligt
sker en Sceneforandring: de østerlandske Gangklæder
forsvinder og Suffløren læser en Troesartikel
højt. Saa begynder Balletten paany. Scenen forestiller
et Gæstebud med overdaadige Retter, med pragtfulde
Vine i gyldne Kar, Vine, rosenrøde «som Morgengryet^
og safranfarvede «som Aftentaagerne». og andre
som Rubin og Ambra. Hvad nytter al denne fristende
Herlighed? Thalaba er altfor god en Muselmand til at
lade sig forføre. «Men Thalaba tog ikke Drikken. For
han vidste vel, at Profeten havde forbudt denne Drik,
Syndernes Moder. Og heller ikke trængte Gæsterne
mere ind paa ham for at paanøde ham den flydende
Ild, thi i Ynglingens Øje læste de en uforanderlig
Beslutning.» Ret beset er ^Ødelæggeren^ Medlem af en
engelsk Afholdenheds-forening; som ægte teetotaller
vil han kun drikke Kildevand og < spise Vandmeloner*
dertil. (6te Sang, Str. 24).

Saa fyldes Scenen af Figurantinderne. «Da ordnede
en Trop af Kvinder sig til Dans. Deres Ankler var
ombundne med Ringe af Klokker, hvis Lyd klang i
Takt. Gennemsigtige Klædebon viste det graadige
Øje deres ukyske Lemmer, som de med Færdighed vred i
enhver uhøvisk Stilling.» Man ængste sig ikke, Thalaba
er en ivrig Modstander af det arabiske Flerkoneri,
ret som en ung rejsende Englænder væbner han sig med
Tanken om sin Forlovede i Hjemmet. «Thalaba stirrede,
men i sit Hjerte bar han en Talisman, hvis velsignede
Alkymi forvandlede det urene Op-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:12:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/5/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free