- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
13

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - II. Slægten fra 1830

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Slægten fra 1830
13

de fremmede og indenlandske Poesier, Digtere, der
(som Hugo, Gautier, Mérimée, Borel) forstod at tegne
og male. Man læste Digte i Malernes og Billedhuggernes
Værksteder; den unge Elev i Delacroix’s og Devéria’s
Atelier nynnede ved sit Staffeli en Ballade af
Hugo. Enkelte af de store fremmede Digtere som
Scott og Byron paavirkede paa én Gang Digterne
(Hugo, Lamartine, Musset), Musikerne (Berlioz,
Halévjr, Félicien David) og Malerne (Delacroix,
Delaroche, Scheffer). Kunsterne søger at overskride
deres eget Omraade for at nærme sig en beslægtet
Kunst. Berlioz skriver Symfonierne Childe Harold og
Faust, Félicien David Ørkenen; Musiken bliver malende,
Programmusik. Delacroix og efter ham Ary Scheffer
vælger sig Æmner af Dante, Shakespeare og Byron;
Malerkunsten nærmer sig undertiden til Illustration
af Poesi. Fremfor alle Kunster var det Malerkunsten,
som paavirkede de andre, særlig Poesien, og i høj Grad
til dennes Bedste. Den Elskende bad ikke mere som paa
Bacines Tid sin Dame om at «krone hans Flamme*. Man
fordrede anskuelige digteriske Billeder, og taalte
ikke Saadanne, der frembød en Umulighed for Øjet.

1824 udstiller Delacroix sit om Byron erindrende
Grækerbillede Myrderiet paa Skios, 1831 et andet
Billed Biskoppen af Liege, der illustrerer Scotts
Quentin Dnrward, Maj 1831 sit Maleri Friheden paa
Barrikaden. Februar 1829 vækker Auber en Storm i
den store Opera med sit Værk Den Stamme i Portici;
Meyer-beers Robert le Diable følger 1831. Februar 1830
spilles Victor Hugos Hernani første Gang paa Théåtre
francais, 1831 gør Dumas’s Auto ny Furore. Samtidigt
opstaar Dumas og Hugo i Poesien, Delacroix i
Malerkunsten, David d’Angers i Billedhuggerkunsten,
Berlioz og Auber i Musiken, Sainte-Beuve og Gautier
i Kritiken, Frédéric Lemaitre og Marie Dorval i
Skuespillerkunsten, og i den udøvende Musikkunst
Chopin og Liszt som de to store, tilsvarende,
dæmoniske Virtuoser. Alle som En forkynder de Naturens
og Lidenskabens Evangelium, og rundt om dem staar
Grupper af unge Mænd, der d}7rker og opfatter Poesi og
Kunst paa en med deres beslægtet Maade. ..
.-,.*.

Hine Aander vidste det ikke altid, at de for
Efterverdenens jne vilde staa som en naturlig
Gruppe. Mange af de største

iblandt dem følte sig deres Liv igennem fremmede
for hverandre og mente at arbejde i forskellig Aand,
ja i modsat Retning. De havde ikke helt Uret heri,
thi Grundafvigelserne imellem dem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free