- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
19

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - III. Romantismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Romantismen
19

for mig eksisterer han ikke, for Literaturhistorien,
som jeg tænker mig den, er hans Værk værdiløst. Alle
disse Fostre af Forfatterens Fornuftægteskab med
det tvetydige Væsen, man kalder den offenlige
Mening, alle disse Literaturbørn, som er avlede
under skelende Hensyn til Publikums Smag og Moral,
er en Menneskealder senere kolde som Lig. De rummede
ingen virkelig Sum af Livskraft, ingen bunden Varme,
kun Frygtsomhed overfor et Publikum, som nu er
dødt ud, kun Imødekommen af Krav, som længst er
forstummede. Ethvert nok saa sjældent oplagt Værk
derimod, i hvilket en selvstændig Forfatter uden
Bihensyn har talt som han har følt og malt som han
har set, er og bliver et indholdstungt Dokument.

Kun tilsyneladende strider denne Fordømmelse af den
Digtning, som Hensynet til Publikum bestemmer, mod
Paavisningen af Samfundsomgivelsernes Indflydelse
paa Forfatteren. Han kan visselig ikke stille sig
udenfor sin Tid. Men Tidsstrømningcn er ikke enkelt;
der gives en Over- og Understrøm. Kun det at lade
sig drive af hin, er Svaghed og fører i Fordærv. Med
andre Ord: Der gives til enhver Tid herskende og
yndede Ideer og Former, som ikke er andet end de
længst uddragne og efterhaanden forstenede Resultater
af tidligere Tiders Liv, og der gives en hel anden
Klasse af Tilskyndelser, som endnu ikke har vundet
Form, men som ligger i Luften og som af en Tidsalders
evnerigeste Mænd fornemmes som de Resultater, der nu
maa uddrages. Det er dem, som afgiver Bestræbelsernes
forenende Element.

I Aaret 1827 gæstede engelske Skuespillere Paris,
og for første Gang saa Franskmændene Shakespeares
Mesterværker, Kong Lear, Macbeth, Othello, Hamlet,
beundringsværdigt spillede. Det var under Indtrykket
af disse Teateraftener, at Hugo skrev sin Fortale
til Cromwell, der opfattedes som den nye Literaturs
Program.

Den poetiske Befrielseskrig begyndte med et Stormløb
mod den klassiske franske Tragedie, de literære
Overleveringers svageste og mest udsatte Punkt. Hugo
kendte saare lidet til de talrige Anfald paa dens
Autoritet som var fremkomne rundt om i Europa, og
for den, som har læst Lessings. Wilhelm Schlegels
og de engelske Romantikeres saa mange Aar ældre
Udtalelser imod den, frembyder Hugos Kundgørelse i
denne Henseende lidet eller intet Nyt. Men det var
naturligvis altid en Handling at føre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free