- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
54

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - VI. Tilbageblik. Indenlandske Forudsætninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54 Den romantiske Skole
i Frankrig

literær Skole som den romantiske i Frankrig, med
Opførelsen af en hel By; kun at man bygger, som
altid i Literaturen, paa en Grund, der alene ved
svage og utætte Dæmninger er beskyttet mod Glemselens
Vande. Snart opdages det, at der er Vand i Grunden;
efterhaanden spores det, at Vandet stiger stadigt
højere; tilsidst forsvinder de lavere Bygninger og
kun de højeste Monumenter rager, bestandig synlige,
i Vejret over Lethestrømmens Vandspejl.

Hvad der giver disse højeste literære Mindesmærker
deres stolte Rejsning er dels Dybden af de Tanker,
der bærer dem, dels en fuldkommen Kunstforms nøje
Overensstemmelse med Ideen; men til syvende og sidst
gælder det altid om, at Forfatteren, forsaavidt
han ikke som Tænker selv er tankefrembrin-gende,
bevidst eller ubevidst har været gennemtrængt af
sin Tids mest fremskredne Tanker; thi det er Aanden,
som levendegør og som bevarer mod Undergang. Man kan
i Romantismen i Frankrig skelne tre Hovedretninger:

Bestræbelsen efter med Troskab at gengive enten
en forgangen historisk Virkelighed eller selve det
moderne Liv: Retningen mod det Sande.

Bestræbelsen mod Formfuldendthed, hvad enten denne
opfattes som det Plastiske og Maleriske i Udtrykket
eller som streng metrisk Harmoni eller som en ved sin
knappe Simpelhed uforgængelig Prosastil: Retningen
mod det Skønne.

Endelig den reformatoriske Begejstring for store
religiøse eller samfundsomdannende Tanker, den etiske
Stræben indenfor Kunsten: Retningen mod det Gode.

Disse tre Grundretninger bestemmer denne livfulde
og kunst-rige Skoles Væsen, som de tre Dimensioner
bestemmer Rummet, og enhver af disse Bestræbelser har
i hin Tid frembragt Værker af højt og blivende Værd.

Det er de to sidste Retninger, der forsaavidt de gaar
ud fra indenlandske Forudsætninger, sysselsætter os
først.

Skønt den romantiske Skole har indbefattet Aander,
der som Mérimée cg Gautier, bevarede en naturlig
eller kunstig Ufølsomhed for Tidsalderens sociale og
politiske Stræben, har den havt langt flere Digtere,
som rørtes og grebes stærkt af Forsøgene paa at forme
og organisere deres Fædrelands og hele Menneskehedens
Fremtid. Poesien har to Grundformer. Den har enten
Karakter af en paa sjælelig Granskning hvilende
Fremstilling -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free