- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
132

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - XI. George Sand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132 Den romantiske Skole i
Frankrig

Verden fordømte dem, men da de var fattige
og beskedne, glemte man dem. Fyrretyve Aar efter
opdagede man i Omegnen af Paris, i et lille Hus, som
kaldes Moulin-Joli, en gammel Mand, som raderede,
og en gammel Kone, som han kaldte sin Møllerske
og der raderede ligesom han, siddende ved samme
Bord. Den første Lediggænger, som opdagede dette
Vidunder, fortalte andre derom, og den fine Verden
strømmede i hobevis til for at se Særsynet: En
Elskovsforbindelse, der havde varet fyrretyve Aar, et
Arbejd, der bestandig var blevet drevet med samme Flid
og samme Kærlighed; to skønne Tvillingetalenter. Det
gjorde mægtig Opsigt. Lykkeligvis døde Parret af
Alderdom faa Dage efter; thi de Nysgerrige vilde
have fordærvet Alt. Den sidste Tegning, de raderede,
forestillede Moulin-Joli, Marguerites Hus .... Den
hænger i mit Værelse over et Portræt, hvis Original
Ingen her har set. Et Aar igennem har Den, som har
efterladt mig dette Portræt, siddet med mig hver Nat
ved et lille Bord og har levet af samme Arbejd som
jeg .... Ved Daggry forelagde vi hinanden vort Arbejd
til gensidig Bedømmelse og om Aftenen spiste vi ved
det samme lille Bord og talte om Kunst, om Følelser,
om Fremtiden. Fremtiden har brudt sit Ord til os. Bed
for mig, Marguerite Le Conte!»

Dette Sted turde være det eneste, hvor George Sand
har talt som skyldte hun i sin Egenskab af Digterinde
Alfred de Musset noget*). Jeg har allerede antydet,
af hvad Beskaffenhed hans Indflydelse har været paa
hende. Den har været rent kritisk, den har skærpet
hendes Skønhedssans, men umiddelbart har hans
kunstneriske Fremgangsmaade ikke kunnet paavirke
hende. For ligefrem stilistisk Paavirkning var
George Sand helt uimodtagelig. Madame Girardins
vittige Udbrud om hende: <-Det er især naar Talen
er om kvindelige Forfatteres Værker, at man maa
udraabe med Buffon: Stilen, det er Manden*, er
netop lige saa falsk som det er morsomt; thi skønt
næsten enhver af George Sands vigtigste Romaner bærer
Præget af forskellig mandlig Indflydelse, strækker
denne Paavirkning sig aldrig til Stilen. Hun gør sig
atter og atter til Organ for andres Ideer, men hun
efterligner aldrig en fremmed Skrivemaade. Dertil
jsaar.,hendes

*) I en Artikel i Le Figaro (Supplement litteraire)
for 3dje Juni 1893 er det paastaaet, at det anførte
Sted skulde sigte til Jules Sandeau; men denne
Paastand er urigtig. Se Cosmopolis for Maj 1896
S. 440.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free