- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
136

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - XI. George Sand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136 Den romantiske Skole
i Frankrig

Han, hvem hendes Interesse for ham ikke har kunnet
blive en Hemmelighed, spiller kun for hende og drømmer
kun om hende. Saa har de for første og sidste Gang
et Stævnemøde en sildig Aftenstund efter Teatret,
til hvilket Marquisen indfinder sig mat efter en
Aareladning om Formiddagen, Skuespilleren i sit
Teater-kostyme, som han ikke har* faaet Tid til at
skifte, med Skuepladsens Idealitet over sig endnu,
beaandet, forskønnet, adlet ved sin Kærlighed,
der hæver ham saa højt over hans Livs sædvanlige
Vilkaar. Hun er ærbar, han fuld af Ærefrygt; hun
er forelsket, henrevet som hun er i et poetisk
Sansebedrag, han elsker hendes virkelige Væsen,
brændende, attraaende, men ridderligt, og Mødet
ender efter en Storm af gensidig Lidenskab uden
andet Kærtegn end et Kys, hun trykker paa hans Pande,
mens han knæler.

«Nuvel!» slutter den gamle Marquise sin Fortælling,
«tror De saa paa Dyden i det attende Aarhundrede?* -
«Frue,» svarer hendes Tilhører, «jeg har ikke ringeste
Lyst til at tvivle om den; imidlertid vilde jeg,
hvis jeg var mindre rørt, maaske tillade mig den
Bemærkning, at det var meget forstandigt af Dem at
lade Dem aarelade den Formiddag.» - «I plumpe Mænd h
udbryder Marquisen, «I forstaar dog aldrig noget af
Hjertets Historie.»

George Sand har ikke skrevet noget mere
Gratiøst. Skelme-riet i denne Slutning, ligesom det,
der præger den beslægtede, i lige Grad yndefulde
og dybsindige Roman Teverino, men sjældent ellers
kommer frem i hendes Fortællemaade, er ganske i det
attende Aarhundredes Aand, og Kunstformen har her den
sluttede Knaphed, som i Reglen er Betingelsen for at
et Værk kommer til Efterverdenen. Marquisen er skabt
til at gaa over i enhver Blomstersamling af franske
Mesterværker.

I en hel Række af de Skrifter, der nu følger,
fremstiller George Sand Kvindenaturen, som hun
forestiller sig den, naar den er ufordærvet, nemlig
kysk og stolt, virksom og handlekraftig, modtagelig
for Elskovslidenskaben, men staaende over den eller
bevarende sin Renhed i den. Gerne tillægger hun
Kvinden en sædelig Overlegenhed over Manden. Men
dog er ogsaa Mandsnaturen, som hun med Forkærlighed
skildrer den hos sine Helte, i sit Væsen god, om end
i de herskende Klasser angrebet ved det nedarvede
Hang til Tyranni over Kvinden og Almuen. Rousseau’s
Overbevisning om Naturens oprindelige God-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free