- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
153

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - XIII. Balzac

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Balzac
153

har ikke dristigere og rigere Farver og knap en
saa herkulisk Overgivenhed i sine Fremstillinger
af kaade Fauner og drukne Bakkantinder. Men der er
ganske vist næppe ti Linjer, som lader sig anføre
eller læse højt.

La Peau de Chagrin er Balzac’s første digteriske
Dyst med sin Tidsalders Virkelighed; det er en
broget, livfuld Bog, rig paa Spirer og Skud, og
gennem store, simple Sindbilleder foregriber den
hint omfattende Billede af det moderne Samfund,
som det tilnærmelsesvis var hans samlede Værker
forbeholdt at give. Rykkede ind i en besynderlig
fantastisk Belysning viser sig her det moderne Livs
Yderligheder, Spillehuset og Modedamens Dagligstue,
det unge Talents længselsfulde og haabløse
Fattigdom og som Modsætning Bladmænds og Pigebørns
Sviregilder, endelig i de kvindelige Hovedpersoner
Modsætningen mellem det at have Verden og det at
have Hjerte. Det hele er faa, til hinanden hægtede,
i grelle Farver skinnende Tableauer; der er mere
Grubleri og Sindbilledkunst end skikkelsedannende
Kraft deri. Den unge Hovedperson, der staar i Begreb
med at tage sig af Dage i Fortvivlelse over sin Armod,
faar af en ældgammel Marskandiser et Stykke tilberedt
Æselsskind, paa hvilket hverken Jern eller Ild bider
og som sikrer sin Besidder Opfyldelsen af ethvert
Ønske, men som tillige for hvert opfyldt Ønske svinder
nogle Linier ind og til hvis Bestaaen hans Liv er
knyttet. En overordenlig Fantasis Overtalelsesgave har
formaaet at gøre det Overnaturlige i dette dybsindige
Symbol troværdigt. Balzac har forstaaet at give det
Fantastiske en Form, i hvilken det kan blande sig
med den moderne Virkeligheds Elementer. Aladdins
Lampe gør umiddelbart Mirakler, saasnart den gnides;
den erstatter endog hos Oehlenschlager den naturlige
Aarsagslov; anderledes Chagrinskindet; det udretter
direkte ingen Ting, det sikrer kun det lykkelige
Udfald og trækker sig derved stedse mere sammen. Det
synes gjort af det Grundstof, af hvilket vort Liv
bestaar. «Mennesket,» hedder det, «afkræftes ved to
instinktive Handlinger, gennem hvilke dets Livskilder
udtømmes og udtørres. To Verber udtrykker alle de
Former, som disse to Dødsaarsager antager: At ville og
at kunne. At ville udbrænder os, at kunne tilintetgør
os». Det vil sige: vi dør tilsidst, fordi vi daglig
dræber os.

Chagrinskindet bliver, som vi, tilsidst tilintetgjort
ved Villen og Kunnen. Med virkelig Dybde viser Balzac
gennem den ener-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free