- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
157

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den romantiske Skole i Frankrig - XIV. Balzac

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Balzac
157

den naive Begejstring, en ungdommelig Erotiks
ubevidste For-ædlen lægger en Glorie om den ikke mere
ganske friske Pande, forskønner, forynger, forguder
denne med al Finhedens, den kvindelige Alvors og den
ægte Lidenskabs Gratie udstyrede Kvinde. Idealistisk
(som hos George Sand) bliver Fremstillingen aldrig,
thi intet er fortiet af det, som Kvinder, naar de
taler om deres eget Køn. plejer at fortie og som selv
George Sand forbigaar hos de Kvinder, for hvilke hun
vil vække Deltagelse og Velvilje. For George Sand er
Kvinden fremfor alt et aandeligt Væsen, en Sjæl; fer
Balzac er hun en naturlig Kendsgerning, derfor hverken
legemligt eller aandeligt uden Lyde. Enten er hans
For-ædlen af Skikkelsen rent udvortes (det Forklarende
ved Belysningen, den erotiske Situation f. Eks.) eller
det er Lidenskaben hos den fremstilte Personlighed,
som for en en vis begrænset Tid ugyldiggør alt Andet
og Tidligere, og saaledes ved sin Skinnen igennem
forædler. Hustruens Kærlighed, Moderkærligheden,
den unge Piges undselige Tilbøjelighed bliver i dette
Tidsrum skildret af Balzac med samme Mesterskab som
Elskerindens frie

Erotik*)-

Den franske Kvinde fremtræder hos ham i fire
forskellige Tidsafsnit af Historien.

Først paa Revolutionstiden. I et lille
Mesterværk Le Réqui-sitionnafre, en af de faa
blandt hans Fortællinger, der udmærker sig ved
en fuldendt novellistisk Form, behandler han,
med Ræd-selstidsalderen som Baggrund, en Moders
Kærlighed til sin Søn. Den afsidesliggende lille
By, Fru de Dey’s ejendommelige Hus er malte med
faa Streger. Frygten for den dødsdømte Søns Liv;
Forventningen om hans Komme i Forklædning som Soldat,
der skal indkvarteres; den fra Time til Time indtil
den sene Aften forøgede Spænding, den unge Soldats
tilsyneladende hemmelighedsfulde Ankomst, efter
hvilken han straks uset føres op paa det for ham
omhyggeligt istandsatte Kammer; Moderens fortvivlede
Uro og vilde Glæde, da hun hører hans Skridt" over
sig og af Angst for at røbe sig maa fortsætte sin
’Samtale nede i Dagligstuen; endelig hendes Styrten
ind i Værelset, og den frygtelige Opdagelse, at den
Nyankomne er en Anden, en virke-

*) Se Le Message, La Grenadiére, La femme abandonnée,
La grande BrétecJie, Madame Firmiani, Une fille d’Eve
og La femme de trente ans, hvilket sidste Værk er en
Samling oprindeligt ikke sammenhørende Studier.

11*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free