- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sjette Bind /
356

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Det unge Tyskland - II. Videnskab og Reaktion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

356 Det unge
Tyskland

Hvad vil det sige? Hegel udvikler, at naar Følelsen
erklærer det Nærværende for idel Forfængelighed, saa
er den selv falsk, og naar omvendt Ideen gælder for
en blot Forestilling, saa maa det gøres gældende,
at Intet er virkeligt undtagen Ideen. Det gælder
om at opdage det Evige i det Nærværende, Timelige,
Forbigaaende, med andre Ord i dette Tilfælde ikke om
at gøre Oprids til en Stat, men om at begribe Staten
som den er.

Med Rette har Haym, Hegels Biograf, udtalt, at ikke
Læren om Magten af Guds Naade er saa farlig som
denne, der erklærer alt Bestaaende for helligt. Men
paa den anden Side kan det med samme Ret hævdes,
at ikke den revolutionære Ungdoms Omstyrtningslyst
gik saa vidt som denne Lære, der kun tillægger det
Fornuftige Virkelighed og altsaa alene tilkender det
Øvrige en Skinvirkelighed, som da kan og bør trodses,
tilsidesættes, gennemhugges, sprænges. Derfor kunde
Robert Prutz om denne selvsamme Sætning sige, at med
den var al Tvivl hævet, Mørkets gamle Gud styrtet
i Afgrunden og en ny, evigt herskende Zeus, Ideen,
der begriber sig selv, Mennesket som tænkende Væsen,
sat paa Tronen.

Saa mange Fortolkninger den Hegelske Filosofi nu
end snart skulde blive Genstand for, Slægtskabet
mellem denne Lære og Goethe’s Poesi føltes af alle
Indviede. For den lille Kres af Goethe-Dyrkere i
Berlin blev Hegel den kraftigste Forbundsfælle,
og Ærefrygten for de to Mænd, hvem man kaldte den
absolute Digter og den absolute Filosof, smeltede
sammen. Den rettroende Hegelianer saa endog et
betydningsfuldt Sammentræf i den Omstændighed, at
Hegel var født den 27de August, Goethe den 28de. I
Tyverne sad om Aftenen den 27de August de Trofaste
ved det festlige Aftensmaaltid og drak Skaalen for
Mesteren i Tankernes Riger og mindedes Ordene af
Fortalen til Retsfilosoflen om Minervas Ugle, der ved
den indbrydende Nattedæmring begynder sin Flugt. «Men
saasnart Midnatstimen havde slaaet, rejste en Taler
sig for at forkynde det glade Budskab, at Apollo,
Dagens og Sangens Gud, nu førte den herlige Dag,
den 28de, frem paa Himlen med sin Solvogn.>*)

Den Nationalfølelse, der i 1813 havde drevet Fjenden
ud af

*) Haym: Hegel und seine Zeit S. 365 ff. R. Prutz:
Vorlesungen uber die deutsche Litteratur der Gegenwart
S. 259 ff. Treitschke: Deutsche Ge-schichte III, 686.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:14:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/6/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free