- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
448

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tyske Personligheder - Første Afdeling. Lassalle før Agitationen. - VII. Fremstilling af den romerske og germanske Arverets Væsen. Kritik af Lassalles Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

448 Ferdinand
Lassalle

lykkedes ham derfor blot at give en Teori af
Intestatarveføigen, medens han ikke kunde bringe det
til nogen holdbar Teori af Testamentet. Den eneste
store Filosof foruden ham, der har forsøgt derpaa,
er Leibniz, som med sit geniale Skarpblik stod paa
Nippet til trods fuldstændig Mangel paa historisk
Kundskab at udvikle den romerske Arverets Idé ud
fra en Fornuftovervejelse. Han siger: ^Testamenter
vilde visselig retligt ikke have nogensomhelst
Betydning, hvis Sjælen ikke var udødelig; men
da de Døde virkeligt lever endnu, forbliver de
Tingenes Herrer, og de Arvinger, de efterlader sig,
maa opfattes soni Stedfortrædere for dem.»23 Dog
medens i den romerske Arveret Arveladeren fortsætter
sin Eksistens i Arvingen, der er selve den Afdødes
fortsatte Tilværelse, lader dette sig ikke tænke
paa den kristelige Aands Grund, hvor det tros, at
den Enkelte fortsætter sit Liv ganske andensteds og
paa ganske anden Maade end i sin endelige Vilje,
hvilken han netop har opgivet, da han har opgivet
al Endelighed. Er det saaledes altsaa end sandt,
at Testamentet kun under Forudsætning af personlig
Udødelighed har Betydning, saa gælder dette dog kun,
naar denne Udødelighed opfattes som i det gamle Rom;
thi kristeligt talt er det Sjælen, som er udødelig,
og den ejer ikke jordisk Gods, dernæst kan den
som blivende Herre over Tingene ikke træde i dette
forsonede Forhold til sin Stedfortræder, endelig
vilde man ved paa denne Maade at redde Testamentet
kun opnaa, at hele Begrebet Ejendom faldt bort; Adam
vilde som første Testator være eneste Ejermand.24

Det var ikke ganske let paa nogie faa Blade
at sammenpresse en Udvikling, der i Lassalles
fyndige Stil tager mere end 600 Sider. Jeg haaber
imidlertid at have givet Læseren et rigtigt og
udtømmende Begreb om Værkets anden Hoveddels Præg
og Grundtanke. Man ser, hvorpaa det løber ud; det
admunder i den Anskuelse, der etsteds ligefrem kommer
til Orde i Skriftet,25 at en strengere Opfattelse af
Statsbegrebet er den Kilde, fra hvilken alle i dette
Aarhundrede gjorte Fremskridt flyder og fremdeles vil
flyde. Udover dette Intet, ikke en Antydning, ikke
en Stavelse. Værket er streng Teori; det indeholder
ikke en Linje, der henpeger paa en Omsætning af denne
Teori i Praksis.

Og hvad mere er: ikke blot indeholder Værket
som grundlærd historisk-filosofisk Undersøgelse
intet saadant Vink, men Lassalle har end ikke
et Sekund i hele Resten af sit Liv, ikke noder
den lidenskabeligste Agitation og den hidsigste
Forfølgelse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free