- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ottende Bind /
71

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakespeare. Første Del - XI. Venus og Adonis; Naturbeskrivelsen. Lucretia; Forhold til Malerkunsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

William Shakespeare
71

fine sjælelige Undersøgelse. Iøvrigt er dets Patos
en udarbejdet, søgt Retorik.

De Klager, Heltinden istemmer efter at Ugerningen
er forøvet imod hende, er ren Deklamation,
yderst veltalende Deklamation ganske vist, men
et Anklage-Indlæg, udført med en Kunst og en
Bredde som en Tale af Cicero, rigt paa Udraab og
Antiteser. Mændenes Sorg over hendes Død er udmalt
i spidsfindige og kunstlede Ytringer. Shakespeare’s
Mesterskab træder klarest frem i de Overvejelser,
som er strøede ind i Fortællingen og i hvilke
Menneskekenderen spores. Der findes saaledes en dyb og
nydeligt skreven Strofe om Blødheden af det kvindelige
Naturelt)

Rent teknisk er Digtets mærkeligste Parti den lange
Række af Strofer (Vers 1366-1568), hvori et Billede,
forestillende Trojas Undergang, hvilket Lucretia i sin
Fortvivlelse betragter, bliver beskrevet med en Kraft,
en Friskhed og en Naivetet, som skildredes det af En,
der nu for første Gang ser et Maleri: «Her saa man én
Mands Haand, hvilende paa en andens Hoved - her én,
paa hvis Næse faldt Skygge fra hans Nabos Øre». Saa
stærk er Trængslen paa Billedet, saa skuffende er
Fremstillingen, at «i Stedet for Achilles’ Skikkelse
stod hans Spyd, fattet af en væbnet Haand; han selv
bagved kunde ikke ses, undtagen af Sjælens Øje: en
Haand, en Fod, et Ansigt, et Ben, et Hoved stod der
og forestillede det Hele».**)

Her som overalt hvor Shakespeare taler om bildende
Kunst, er det den skuffende Natursandhed, han
beundrer og priser. Det er allerede nævnt, at
Malerierne i Gilde-Kapellet i Stratford har været
de første, der er komne ham for Øje. Han kan endnu
under sit Stratforder-Ophold have set Kunstværker i
Kenilworth-Slot og i Mariakirken i Warwick. Han har
i London uden Tvivl i det yndede Vinhus the steelyard
set to meget beundrede Malerier af Holbein, som hang
der. Der fandtes desuden dengang i

*) For men have marble, women waxen, minds, And
therefore åre they form’d as marble will! The weak
oppress’d, th’impression of strange kinds Is form’d
in them by force, by fraud or skill: Then call them
not the authors of their ill, No more than wax shall
be accounted evil Wherein is stamp’d the semblance
of the devil.

**) Vers 1415-17; 1433 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:16:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/8/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free