- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ottende Bind /
245

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakespeare. Første Del - XXVII. Shakespeares aandrige Tidsrum. Hans Kvindetype nu. De aandfulde unge fornemme Piger. Megen Larm for Ingenting. Slavisk Forhold til den givne Fabel. Benedict og Beatrice. Sjælelig Udvikling. De lavkomiske Figurer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

William Shakespeare
245

forstaaellgt, at en dristig, ædelbaaren,
kvindelig Intelligens en Aarrække igennem
bliver den Genstand, Shakespeare med Forkærlighed
fremstiller. Han tilsætter denne Aandsoverlegenhed
med Uafhængighedsdrift, Hjertensgodhed, Stolthed,
Ydmyghed, Livsglæde, Hengivenhed i forskelligt Maal,
saa der af Blandingen vifteformigt udstraaler en
Halvkres af forskellige Personligheder. Det var slige
Kvinder, han havde drømt om, da han udkastede sin
Rosalinde i Elskovs GækkerL Nu kendte han dem, og
havde allerede bevist det ved sin Portia i Købmanden,
den første af deres Kuld.

De kommer fra nu af ikke for i historiske Skuespil,
ikke engang i Lystspil med saa megen Alvor og Spænding
i som Lystspillet om Shylock. Han er rigtbenaadet
og lykkelig nu trods sit bundne Tungsind, denne
35-aarige Mand; hans Livs Sol staar i Løvens Tegn;
han føler sig stærk nok til at lege med Livets Magter,
og han skriver nu intet uden Lystspil. Han opfinder
dem ikke, gør sig ingen Sorger dermed; han bruger
sin gamle Fremgangsmaade, skærer en eller anden
middelmaadig, ^eventyrlig Novelle itu til Skuespil;
han omarbejder gamle daar-lige Teaterstykker og
han bærer sig i Reglen saaledes ad: Han beholder
udenvidere de fantastiske, de usandsynlige, ja selv
de for en finere Dannelse frastødende Træk i Fabelen;
derpaa ligger for ham stadigt forbausende ringe Vægt;
han optager stundom altfor meget af det Givne uden
Hensyn til det sjæleligt Rimelige; men han sætter
sin Finger paa et enkelt Hovedpunkt i Novellen eller
paa en enkelt Karakter i det tidligere Stykke, og
han gennemtrænger dette Punkt, denne Karakter eller
Saadanne Karakterer, som den givne Situation giver ham
Anledning til frit at tildigte, med sin Sjæls hele
Ild, saa Replikerne staar luende som med Ildskrift
og kaster Viddets eller Lidenskabens Gnister.

Saaledes bevarer han i Megen Larm for Ingenting
en Fabel, som frembyder næsten uovervindelige
Vanskeligheder for en tilfredsstillende digterisk
Behandling, og frembringer ikke desmindre, halvvejs
ved Siden af den, poetiske Værdier af første Rang.

Stykket blev indskrevet i Boghandlerregisteret
4. August 1600 og udkom samme Aar under Titlen:
Mach Adoe about Nothing. As it hath been sundrie
times publikely acted by the Right Honourable
the Lord Chamberlaine his Servants. Written by
William Shakespeare. Det maa altsaa være skrevet
1599-1600. Der findes desuden i dets Begyndelse
Hentydninger, der passer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:16:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/8/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free