Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Titel og Indhold - William Shakespeare. Første Del
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Side | |
Indledning. Shakespeare | 5 |
Vanskeligheden ved at skrive hans Levned og Muligheden deraf | 6 |
Stratford, Forældrene. Barndommen | 9 |
Giftermaal. Sir Thomas Lucy. Afsked med Stratford | 14 |
London. Bygninger, Dragter, Sæder | 17 |
Politiske og religiøse Forhold. England spirende Stormagt | 20 |
Shakespeare Skuespiller, Opfrisker af ældre Dramer, angrebet af
Robert Greene | 23 |
Forfatterskabet til Trilogien Henrik VI | 26 |
Christopher Marlowe og hans Livsværk. — Titus Andronicus | 33 |
Shakespeares Ungdomsopfattelse af Forholdet mellem Mand og Kvinde.
Hans Ægteskab i Belysning heraf. — Elskovs Gækkeri. Erotiken og Stilen. John Lyly og Euphuismen. Det Personlige | 41 |
Love’s labour’s won, første Udkast til Naar Enden er god. —
Tvillingerne. — De to Herrer fra Verona | 56 |
Venus og Adonis; Naturbeskrivelsen. Lucretia; Forhold til
Malerkunsten | 66 |
Skærsommernatsdrømmen. Digtets Anledning. Fyrstelige, folkelige,
lavkomiske og overnaturlige Elementer deri | 74 |
Romeo og Julie. De to Kvartudgaver. Romansk Kunst deri. Gamle
Motiver benyttede. Opfattelsen af Elskov | 84 |
Moderne Angreb paa Shakespeare. Den Bacon’ske Lære. Shakespeares
Kundskaber paa alle Aandens og Naturens Omraader | 102 |
Teatrene. Deres Beliggenhed og Indretning, Skuespillerne.
Teaterdigterne. Det folkelige Publikum. Det fornemme Publikum. Shakespeares aristokratiske Grundanskuelse | 114 |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>