Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
han ikke mener. Han er isoleret gjennem
Indadvendthed, udadtil afvisende gjennem Forstillelse og
Mystification. Kierkegaard besluttede da at
fremstille Ironien i dens ældste berømte
Repræsentant.
Og ikke nok med at han ved en Blanding af
Studium og Intuition opnaaede at fremstille
Sokrates originalt og skarpt: men fra nu af begyndte
han at danne sig selv en Maske efter den gamle
Grækers Fysiognomi. Den som dansk theologisk
Candidat formummede Alcibiades forsvandt og i
hans Sted stod en Sokrates der.
Dog trods al sin Sands for Grækerne og sin
Glæde ved dem var han et ganske ugræsk
Fænomen og i en anden Forstand ugræsk end Sokrates
var det, som tildels kan siges at betegne den
hellenske Aands Selvopløsning: Hans mørke
Lidenskabelighed var ugræsk og usokratisk, hans
overveiende Lyrik, hans Roccocostil var usokratisk
og ugræsk. Han havde ikke Haardførheden og
Krigerdygtigheden tilfælles med Soldaten fra
Potidæa; han havde altfor lidt af den Rolighed, med
hvilken Filosofen reiste sig op i Theatret under
Opførelsen af Aristophanes’s «Skyer», for at man
lettere kunde sammenligne Sokrates paa Scenen
med Sokrates blandt Tilskuerne — han, der tog
Hostrup en godmodig Skjæmt med Egenhederne i
hans Stil saa ilde op. Han lignede ikke Sokrates
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>