Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
var lidt mere end Velvillie, bliver et ypperligt
brændbart Stof til at vedligeholde Hadets
Flammer.» [1] Dernæst fordi Clavigo kun elsker Idee,
Tanke, sin aandelige Magt, ingen ung Pige.
Melham og Clavigo er der de ganske abstracte
Lighedspunkter: Omgivelsernes Fordømmelsesdom og
Kjærligheden til Idee og Aand. Men Clavigo er
iøvrigt for ussel, for ringe, han forkaster dette
Symbol.
Et andet Billede dukker op. Under sit Ophold
i Berlin strax efter Forlovelsens Ophævelse
var han for at søge Glemsel for sin Skæbne gaaet
hen i Theatret at høre Don Juan, efter hans eget
Udsagn bogstavelig det eneste Middel, ved Hjælp
af hvilket han kunde glemme sin Reflexion. Han
har hørt Ouverturen og de første Scener. Ind
træder Elvira, en Sangerinde fra Wien og se det
er Hende, hvis Minde han flyer. I Gang, i Høide,
i Paaklædning en paafaldende Lighed med hende.
Dette bliver Anledning til at han skildrer hende
under Elviras Træk. [2] Elvira synes vel at maatte
være sikker nok paa at Don Juan bedrog hende,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>