- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard. En kritisk fremstilling i grundrids /
162

(1877) [MARC] [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det er derfor en ren Virtuos-Stil, som leger med
Sproget, gjør Kunster med Ordene, slaaer dem i
Knude eller slynger dem i Sløife. Den henvender
sig — i Modsætning til den yngre europæiske
Prosastil — mere til Øret end til Øjet, den
eftertragter en vis recitativisk Rytme, som smigrer
Høresandsen. [1] Kierkegaard hugger ikke Sproget


[1] Der er f. Ex. enkelte af Forførerens Billetter, der
ere udarbeidede saa rytmisk, at de godt lade sig
nedskrive som Vers af samme Art som dem Oehlenschläger
har i „Oldingen ved Werthers Grav“.

        Min Cordelia!

Snart, snart er Du min!
Naar da Solen lukker
Sit speidende Øie,
Naar Historien
Er forbi
Og Mytherne begynde,
Da kaster jeg ikke blot
Min Kappe om mig,
Men jeg kaster Natten
Som en Kaabe over mig,
Og iler til Dig,
Og lytter for at finde Dig,
Ikke efter Fodtrin,
Men efter Hjertebanken.
                        Din Johannes.

Et Blik paa det første Udkast til denne Billet
(E. P. I. 295) viser Umagen for at faae det
Rytmiske frem.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:23:54 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbskierkeg/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free