Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
emanciperes er ham et af vor Tids mange uskjønne
Fænomener, hvori Mændene ere Skyld, og kun en
emanciperet Kvinde kunde det efter hans Opfattelse
falde ind at have noget mod Ægteskabet i dets
overleverede Form. Imod de «uanstændige Forsøg
paa at faae Kvinden emanciperet» stiller han
Paulus’s bekjendte Befaling til Kvinden om i al
Underdanighed at tage mod Lærdom i Stilhed.
Imod «al den afskyelige Tale om Kvindens
Emancipation» vil han blot sige til «den Dosmer, der
prædiker Emancipationen»: «Se, der staaer hun
i al sin Ufuldkommenhed, et ringere Væsen end
Manden, har Du Mod, saa klip de rige Lokker
af, overhug disse tunge Lænker — og lad hende
løbe som en Vanvittig, en Forbryderske, til
Rædsel for Menneskene.» [1]
Stuart Miil vilde ueppe føle sig bragt til
Taushed af dette Forsvar for Kvindens
Samfundsstilling i henfarne og henfarende Tider, et
Forsvar, som støttes paa Skjønheden af hendes lange
Haar, hvilket vel neppe Nogen vil benegte hende
Ret til at decorere sig med som hun vil og lyster.
Men Stedet er charakteristisk som Vidnesbyrd om
Kierkegaards Mangel paa Evne til at begribe en
i streng Forstand moderne Idee.
Ligesom Michelet har han saa til Gjengjæld
for sin Undervurdering af Kvindens Evne til
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>