Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
kalder sin Læser». Og det rører selv den, hvem
Talen ikke rører, at læse den stereotypt gjentagne
Tilegnelse: »Af døde Michael Pedersen
Kierkegaard, forhen Hosekræmmer her i Byen, min
Fader, helliges disse Taler».
Det kan ikke nægtes, at selve Talerne have
de Mangler, som overhovedet ere fælles for hele den
Art Literatur. Det er psychologiske Randsagelser
byggede paa en mangelfuld og conventionel
Psychologi: der gaaes ud fra at Sjæl og Legeme ere
to forskjelligartede Væsener, sammenkoblede i eet
Individ: der skildres uafbrudt en overnaturlig
Indgriben i Sjælens Liv; der gjøres unaturlige og
ofte frugtesløse Anstrengelser for at faae en
gammel Bibeloversættelses Udtryk til at stemme med
visse bestemte psychiske Tilstande, hvorpaa den
bibelske Forfatter maaskee aldrig har tænkt; der
gjøres for at bringe bestemte mangetydige Ord til
at betyde noget vist Enkelt Anstrengelser, som
erindre om sindrige Juristers spidsfindige
Lovfortolkning. Jeg henviser som Exempel til Talen
om «Pælen i Kjødet.» Dette tvungne Forhold til
Bibeltexten hemmer Talens Frihed med Hensyn til
den psychologiske Analyse. Den tør som opbyggelig
aldrig ophøre at være bibelsk, altsaa aldrig
være anvendt Videnskab.
Paa den anden Side tør den som opbyggelig
aldrig blive digterisk, aldrig Poesi. Den tør
skildre alle Sjælstilstande, men aldrig individuelt,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>