Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
sig som staaende helt udenfor den. Ham sysselsatte
kun Eet: hans Livs Idee. Derfor skriver
han om Christus: «Det lille Folk, hvilket han
tilhørte ... var under fremmed Herredømme, og,
som naturligt, Alle beskjæftigede med den Tanke,
at ryste det forhadte Aag af sig.» Man viser
Jesus Skattens Mynt, han giver sit undvigende
Svar, og Kierkegaard udbryder: «O verdslige
Parti-Lidenskab, og selv om du kaldes hellig og
national, nei saavidt rækker du ikke, at du kan
fange hans Ligegyldighed! Han spørger: hvis
Billede er det, der er præget paa Mynten? man
svarer: Keiserens; Saa giver Keiseren hvad
Keiserens er, og Gud hvad Guds er. Uendelige
Ligegyldighed! Om Keiseren hedder Herodes eller
Salmanassar, om han er Romer eller Japaneser,
det er ham det Ligegyldigste af Alt.» [1]
Saa skildres Christi Liv og Død; Pilatus
spørger: Hvad er Sandhed? Og Kierkegaard
svarer slaaende og consequent: Sandheden er ikke
det at vide Sandheden, men det at være
Sandheden. Christus var Sandheden, og for de
Nulevende er den: at følge ham efter. Men heri
ligger da saa ogsaa, at Christendommen er «ganske
bogstavelig detroniseret» i Christenheden; og er
den det, saa er den «afskaffet». (ibid. 242).
Kun den stridende Kirke er Sandhed, kun Efterfølgeren,
ikke Beundreren af Christi Liv er den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>