- Project Runeberg -  Försök att förklara de finska stamordens uppkomst och med anledning deraf kan man ifrån studium af, eller genom forskningar uti, det finska språket leda sig till ett för alla tungomål, i vettenskapligt afseende, ganska vigtigt, och högst intressant resultat? /
44

(1853) [MARC] Author: Carl Axel Gottlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

åtminstone atl om än ljuset, luften, och jorden kunna väcka
och utveckla lifvet, der anlaget, impulsen, eller förberedelsen
dertill, redan förut ar gifven, så kunna de derföre dock icke,
under hvilka förhållanden och omständigheter som helst,
tillskapa, eller alla, det, ulan — dertill fordras nödvändigt ett
tredje substralum, nemligen fröet (ovum). Och detta förmår

jorden icke åstadkomma; utan detta, som redan i sig sjelft
innehåller en princip, eller ett moment, af lifvet, måste äfven
bildas, och utvecklas, genom en process af lifvet. Och som
hvarje yttring af lifvet alltid tillika innebär, och förutsätter, en
polens af kraft, så måste sjelfva lifvet, och kraften, både inom
växt- och djur-riket, vara något ifrån materien abstraheradt,
ehuru det manifesterar sig genom funktioner i dess särskildta
organismer o), d. v. s. lifvet och andan (eller, scmn det i Skriften
heter, själen) måste tänkas såsom någonting ej blott skildt
ifrån kroppen (materien) utan såsom någonting äfven skildt
ifrån jorden. Som nu lifvet och kraften icke heller i sig sjelft
kan vara en tillfällighet, så måste det vara emaneradt, eller det
måste vara en manifestation af lifvet och kraften, eller
makten, utom jorden, eller in abstraclo, d. v. s. af en urkraft,
ett ursprungligt lif, det vi, på religionens språk, kalla Gud;
och om vid lösningen af lifvets gåta, kroppen, såsom den
sin-1 fga delen deraf, återgår till jord, så måste och anden och
lifvet (själen) såsom den ädlare eller öfversinliga delen
återvända till sitt ursprung — till Gud. Kannu jorden icke
gifvalif-vet och andan, mycket mindre kan den då gifva tanken och
förståndet; och är det således icke jorden som, ensam,
åstadkommer, eller har åstadkommit, hvad derpå lefver och växer, utan
är det en makt utom jorden, som från en annan synpunkt
betraktad, pä filosofins språk kallas den ”högsta absoluta
intelligensen,” m. m. Ar detta engång medgifvet, så måste äfven
medgifvas att det icke berodde på jorden, utan på Gud, att,
i sin vishet, placera menniskan, vid dess skapelse, på den
punkt af jorden han ansåg dertill lämpligast. Af alla de my-

o) Vi kunde kanske — för att genom en liknelse framställa detta tydligare
— jemföra lifvet och anden hos växten, och djuret, med lifvet och andan i det
skrifna ordet, eller det begrepp, och den tanke, det innebär och uttrycker. Icke
Är det pappret, eller blecket, eller pennan, som inlägger anden deri, ehuru de
visserligen, alla i sin mån, tjena till ordets bildande, till dess mataricla existens
och verklighet. Nej kraften och andan (begreppet och tanken) deri, d, v. s. hela
dess andeliga betydelse, kommer utifrån — ifrån en annan verld, ehuru den
härigenom sinligt uppenbarar sig i den materiela.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 16:20:34 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gcastamord/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free