- Project Runeberg -  Huru Gertrud undervisar sina barn /
43

(1896) [MARC] Author: Johann Heinrich Pestalozzi With: Otto Salomon
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

43

mindre än jag verkligen visste, eller att jag åtminstone för en gångs
skull borde kasta bort mitt vetande för att stiga ned till de enkla
punkterna, hvilka jag nu insåg utgjorde hans kraft, om jag ock ej
genast kunde följa honom. Det var svårt för mig. Ändtligen förde
den allt mer mognande insikten om hur länge han lät barnen
stanna kvar på sina begynnelsepunkter, mig med makt att stiga
ned till denna begynnelsepunkt, från hvilken jag såg hans barn höja sig
till den kraft, som de visade. Så snart jag stod på denna punkt
var mitt Försök till en åskådningens abc fullbordadt inom några dagar.
Den stod där; jag visste ej ännu hvad det var, men den första
kännedomen om denna metods väsen gjorde på mig den största
verkan. Jag visste ej förut, att konsten endast bestod af linier.

Nu stodo plötsligen alla föremål, som jag såg, mellan linier, hvilka
bestämde deras konturer. Jag hade i min föreställning aldrig skilt
konturerna från föremålen, nu ryckte de sig i min fantasi alldeles
ifrån dessa och sönderföllo i dimensioner, hvilka kunde hårfint
bestämmas. Men liksom jag i början endast såg föremål, såg jag nu
endast linier och trodde, att dessa ovillkorligen måste i hela deras
omfång och till fullkomlighet öfvas med barnen, innan man förelade
dem verkliga föremål att efterbilda. Men Pestalozzi tänkte sig dessa
teckningsregler • i förbindelse med hela sitt mål och i förbindelse
med naturen, som icke låter någon del af konsten stå afskild i
människosjälen. Han hade för afsikt att allt ifrån barnens spädaste
år förelägga dem en dubbel följd af figurer, dels i en bok för den
första barndomen, dels med afseende på hans mätningsformer. Han
ville med den förstnämnda boken underhjälpa naturen och genom
en ordningsföljd af framställningar, hämtade från naturen, hos
barnen utveckla språk och sakkännedom. « Medelst den andra boken
ville han förena konstens regler med åskådningen af konsten och
hos barnet understödja intrycket af den rena formen. Genom att
ställa dem jämsides vill han samtidigt understödja intrycket af den
rena formen och föremålen, som passa därtill. Han vill också säkra
en konstkraft genom en så småningom skeende psykologisk
progressionsmarsch. Vid hvarje linie barnen äro i stånd att fullkomligt
teckna, finna de ock ögonblickligen ett föremål för dess användande.
Den fulländadt riktiga teckningen är väsentligen ej något annat än
ett upprepande af den mätningsform barnen redan till fullkomlighet
inlärt. Jag fruktade att försvaga åskådningskraften hos barnen genom
att framlägga figurer, men Pestalozzi ville ej veta af någon
onaturlig kraft. Han sade en gång: »naturen ger barnen inga linier, hon
ger dem endast föremål, linierna måste därför endast gifvas dem,
på det att de rätt måtte betrakta föremålen. Men man får ej taga
föremålen från dem, så att de enbart se linierna.» En annan
gång blef han särdeles ifrig, när talet rörde sig om faran att
bortkasta naturen för liniernas skull. Han sade rent ut: »bevare mig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:38:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gertrud/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free