- Project Runeberg -  Skrifter. Jubileumsupplaga / 5. Prosa /
337

(1935) [MARC] Author: Gustaf Fröding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om härstamning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

överträffa i oförsagdhet inför det nutritionella t. o. m.
Heines beskrivning om vad han såg i stolen i Hammonias
kammare — en lika brutal ironi torde ock ligga bakom
orden hos dem bägge. Och en beskrivning som denna av
skökan Jerusalem hos Hezekiel: ”Vid varje vägskäl
byggde du dig din höjd och gjorde din skönhet till en
styggelse och utspärrade dina ben för envar som gick
förbi och bedrev mycket horeri” samt hela den föregående
och efterföljande skildringen är knappast mindre ohöljd
och rakt på sak än det mest frispråkiga hos Heine såväl
som hos Shakespeare eller Bellman, ehuru skillnaden i
syftet kan vara mycket olika — hos profeten är syftet
att verka avskräckande, hos de andra är avsikten löje,
satir, humor eller bara att skildra liv sådant det är.1
Jag har t. o. m. tyckt mig hos Hezekiel känna igen ”die
blauen Husaren” som av Heine inkvarterats i ett
flickhjärta, i ”Assurs söner”, för vilka Oholiba-Jerusalem
brann, ”ståthållare och hövdingar, som kommo till henne
präktigt klädda, för ryttare, som redo på hästar; ståtlige
unge män allesamman”. Men skillnaden mellan den
skräckfulla avstraffande hårdheten i den fornhebreiska
profetian och det spefulla lättsinnet hos den möderne
skalden är alltför himmelsvid att man på allvar häri och
i andra likhetsdrag, som kunna vara tillfälligheter, skall
kunna se någon djupare likhet. Jämförelsen mellan
Heine och Hezekiel eller andra profeter får därför tills
vidare stå i sitt värde.

Vill jag slutligen göra en jämförelse mellan ”Höga

1 Även Shakespeare har dock ibland jämte löjet ett moraliskt
syfte _ se t. ex. sens-moralen i Muntra fruarne i Windsor.

22. — Frödin g, Skrifter. V.

X

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:42:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gfskrifter/5/0337.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free